the fly
Hej

Tänkte prova sticklingar av tex salix och al för att plantera intill ett vattendrag. Hur skall salix resp al sticklingar preppareras innan man sticker ner dem i jorden ? Längd mm ?
tack på förhand
Danne
Huggorm
När det gäller al, så är det lättare att hämta hela plantor. Små plantor tex. 10-20cm höjd är enklast, välj en plats där de växer i våt jord, sand eller något annat som ger med sig. Dra försiktigt upp, och det mesta av rötterna följer med. Plantera sedan omsorgsfullt i väl uppluckrad jord, och var mycket noga med vattning resten av sommaren och nästa sommar. Så har jag gjort med bla. lönn, bok och alm, och det funkar utmärkt.

Asp ser man ju sällan några småplantor av, och jag vet inte om det funkar så bra med sticklingar heller. Det bästa är nog att hämta ett rotskott någonstans. Som du säkert vet hänger aspar ihop med rötterna, det som ser ut som en träddunnge är ofta bara en enda individ som skickar upp nya stammar runt om. Det gäller att hitta rätt objekt bara, en liten asp på exempelvis en halvmeter, som sitter i en mindre rot och inte någon grov. Lättast är nog att leta där det är sandigt.

För många sorters salix så är det bra att få så stor stickling som möjligt. Men även en kvist på några decimeter fungerar. Inte för mycket löv, ta bort alla utan ett par. Eventuellt kan du skrapa lite på barken för att stimulera rotskapandet, och sedan är det bara att sticka ner i jorden. Vattna mycket under hela sommaren, det är viktigt!
the fly
Tack Huggorm, bra och informativt svar. Men ang Al så borde väl sticklingstrixet också funka ? Alltså ca 60-80cm lång lämna ett par på toppen och sen ner i våt jord som den gillar ?
Har iinga alar i närheten som föryngrat sig, jag har letat...de som finns är klibbal som inte har några små vid sidan om alls, därför frågar jag om stickling och Al
TAckar
aromata
Jag har tagit sticklingar av pil för att komplettera vår pilevall här i Skåne. Sticklingarna var ungefär 2 meter långa och jag sänkte dem kanske 40 cm. Pil är riktiga överlevare.
Huggorm
CITAT (the fly @ 06-05-2011, 19:35) *
Tack Huggorm, bra och informativt svar. Men ang Al så borde väl sticklingstrixet också funka ? Alltså ca 60-80cm lång lämna ett par på toppen och sen ner i våt jord som den gillar ?
Har iinga alar i närheten som föryngrat sig, jag har letat...de som finns är klibbal som inte har några små vid sidan om alls, därför frågar jag om stickling och Al
TAckar

Jag har ingen aning, men det kanske funkar att sticklingsföröka även al. I värsta fall funkar det bra att ta frön och plantera, men då tar det ju ytterligare några år innan det blir stora träd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon