Maria S
Behöver hjälp med förslag på lämpliga träd och buskar - gärna i klump med förslag på små dungar av träd och buskar.

Har idag tomten mer eller mindre indelad i tre delar, den ganska prydliga närmast huset med klassiska "villaväxter", sen kommer en gräsmatta/ogräsmatta som klipps. Därefter ekbacken som består av åtta fullvuxna ekar i en sluttning med naturlig undervegetation.

Känner ett behov av en övergångsplantering mellan gräs och ekarna. Typ en dunge av ganska stora träd och buskar. Naturlik plantering, men gärna lite speciella sorter. Ca 200-300 kvm stor kanske. Zon 3, moränjord. Det jag spontant själv tänker på är någon variant på rönn - kanske en ullungrönn, samt en lönn, men vilken/vilka sort/-er?. Fler/andra förslag?
Huggorm
Intressanta och anspråkslösa lönnar kan vara asklönn (acer negundo) och rysk lönn (acer tartaricum). Båda blir buskträd, så det kan passa. Körsbärsträd är väll alltid trevligt, de trivs bra i moränjord så länge den inte är extremt mager. Hasselbuskar är fint, och främjar djurlivet.
malarmaster
välj gärna varianter,dvs med annorlunda bladfärg m.m- t.ex i stället för vanlig hassel plantera guldhassel med gula nästan guldfärgade blad,utvecklar bäst färgen i full sol,fläder finns i många varianter,,acer drummondii med variegerade blad,acer pseudoplatanus atropurpureum,skogslönn med blad färgade mörkgrön ovansida,vinröd undersida,mycket vackert när vinden leker i kronan,Prunus maackii kopparhägg med vacker bark,prunus virginiana Schubert med på våren grönt bladverk som ändrar färg till mörkröd vid midsommar, Ulf
merlin68
Jag skulle nog satsa på buskar med ätliga bär och frukter, exempelvis hassel, häggmispel, fläder, krikon, slån, rönn, vilda nyponrosor, fågelbär, ett björnbärssnår och lite vildhallonbuskar smile.gif
Maria S
Vad många bra förslag! Tack! Blir många träd och buskar att läsa på om. Vet ni om guldhasseln ger nötter precis som den vanliga? Själv är jag allergisk mot nötterna, men jag misstänker att alla ekorrar som bor i ekarna skulle uppskatta lite hasselnötter.

Gärna fler förslag också!
Shabbadang
CITAT (Maria S @ 08-05-2011, 09:29) *
Vad många bra förslag! Tack! Blir många träd och buskar att läsa på om. Vet ni om guldhasseln ger nötter precis som den vanliga? Själv är jag allergisk mot nötterna, men jag misstänker att alla ekorrar som bor i ekarna skulle uppskatta lite hasselnötter.

Gärna fler förslag också!

Ja, det var många bra förslag! Ett som jag saknar är väl bukettapel, som jag tror skulle passa fint. Häggmispel likaså, då av någon mer utbrett växande sort.
Gullregn har ingen nämnt, men den passar utmärkt i magra, soliga backar. Sedan kan du ha tovsippor i botten!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon