Hannifer
Jag och min man har en kolonistuga dvs, vi äger stugan och betalar arrende till kommunen för den omgivande tomten. I kolonistugan bredvid bor en surgubbe, som kräver att vi ska såga ner en fin, frisk blågran som står på vår sida om den gemensamma häcken. Han spottar och svär över att granen skuggar den häcken och han tror att granen kan falla på hans stuga. Dessutom tycker han att jag och min man ska betala nedsågningen och bortförseln av granen och att den kostnaden inte är hans problem! ranting.gif Vi tycker mycket om granen och vill inte att den fälls.

Nu undrar jag:

- Kan han kräva att granen tas bort från vår arrendetomt, dvs från kommunens mark?

- OM granen måste tas ner, vems skyldighet är det att betala kalaset?

- några tips på hur man hanterar en outhärdlig granne (utan att ta valium)?
4:an
Hos oss har vi ett liknande problem... vår lösning var att gå till styrelsen och få en objektiv bedömning som alla, vilket svar det än ges, måste rätta sig efter! Lycka till!
Huggorm
CITAT (Hannifer @ 09-05-2011, 22:05) *
Jag och min man har en kolonistuga dvs, vi äger stugan och betalar arrende till kommunen för den omgivande tomten. I kolonistugan bredvid bor en surgubbe, som kräver att vi ska såga ner en fin, frisk blågran som står på vår sida om den gemensamma häcken. Han spottar och svär över att granen skuggar den häcken och han tror att granen kan falla på hans stuga. Dessutom tycker han att jag och min man ska betala nedsågningen och bortförseln av granen och att den kostnaden inte är hans problem! ranting.gif Vi tycker mycket om granen och vill inte att den fälls.

Nu undrar jag:

- Kan han kräva att granen tas bort från vår arrendetomt, dvs från kommunens mark?

- OM granen måste tas ner, vems skyldighet är det att betala kalaset?

- några tips på hur man hanterar en outhärdlig granne (utan att ta valium)?

Det kan han inte kräva, om det inte finns speciella regler på koloniområdet. Om granen ändå måste tas ner blir det er skyldighet och er nota. Hur man skall hantera en outhärdlig granne vet jag dock inte, men en möjlighet är att provocera honom till att göra något dumt, och sedan sätta dit honom för det naughty.gif
mamamaggan
Tror aldrig att man kan kräva att den ska tas ner , arrenderar man tomt så får man inte ta ner något utan markägarens tillstånd iaf när det gäller arrendetomter till sommarstugor.

Tror heller inte att det är ett giltigt skäl att grannen vill ha ner den eller att den kan falla på hans hus. Om inte jag har alldeles fel så blir man bara skyldig att ersätta för fallna träd om man hugger ner den och den går "fel " ( har mina föräldrar råkat ut för ) eller om den är sjuk /torr och blåser ner vädigt lätt.

Vet att man är skyldig att ta ner sjuka/torra träd , en grannes träd föll över vårat uthus. Blev nästan inga skador men eftersom trädet var sjukt/torrt och vi sagt till flera gånger att han skulle ta ner det så blev han betalaningskyldig för skadorna.

Tror också att OM trädet ska ner så är det den som äger tomten som ska stå för kostnaden.


Hur man ska hantera grannen är mycket svårare , valium till honom kanske ?

Jag skulle försöka ignorera honom , gå därifrån om han tjatar om trädet osv.



Gossen Ruda
Om det inte står något i arrendekontraktet så är det eran sak om ni vill ha kvar granen. Grannen har bara rätt att bestämma över sin tomt, ni över er tomt. Faller granen kan ni ställas till ansvar endast om granen har varit dålig/skadad. Annars är det en sak för försäkringsbolagen.
Jan af Lisö
... och om ni har varit snälla mot surgrannen och tagit ner trädet, så kommer han man nya krav och nya klagomål samma veckan....

Går inga grenar över hans tomt så har han inte rätt att kräva något, eller snarare sagt, så har han rätt att kräva vad som helst, men ni har inga skyldigheter att göra någåt åt granen.
Hannifer
Tack för alla svar!

Jag och min man har vänt oss till kommunen. De ska skicka ut någon, som tittar på granen och bedömer om det finns risk att den faller. Personen ska också avgöra (storleksmässigt) om granen är en angelägenhet för kommunen eller för koloniområdets styrelse.

Jag antar att man får rätta sig efter vad kommunen/styrelsen kommer fram till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon