Full version: Persikodöd
emmergold
Köpte och planterade en persika Frost i oktober. Den ser helt död ut och är nu ersatt av en ny. Min förhoppning är att den nya ska hinna etablera sig inför vintern och att vintern inte ska vara lika kall som årets. Persikan står på friland mot ett staket, lite skydd alltså, i söderläge, södra stockholm. Vad tror ni andra, kommer den att klara sig och hur kan man skydda mot kölden?
Huggorm
Det första som måste ske är att den skall hinna avmogna innan vintern. Håll koll på den, och se om den fäller löven som den skall och gör sig redo fram på höstkanten. Är den sent ute får du försöka skydda den mot de första frostknäpparna genom att hänga över fiberduk eller liknande. Sedan finns det många som lägger exempelvis granris på marken över rotsystemet på hösten för att begränsa tjälen lite, och det hjälper säkert också lite. Sedan får man hålla lite koll på våren också, så trädet inte vaknar för tidigt och tar skada av sena frostknäppar.
Alexander-VG-zon3
tror nog den sena planteringen gjorde att den dog, granris hjälper inte mot tjäle, däremot mot vårsolen.
Jan af Lisö
Min Frost har överlevt på friland i Sorunda sen 2002, det blir en hel del döda skott varje vår. Lite barksprickor och kåda också, men den lever och växer lite.

Jag brukar inte täcka rötterna med något.

Viktigt att inte ge kvävehaltig gödsel för sent på säsongen, jag gödslar kvävegödsel i början på maj och sen PK i augusti.

Däremot så blir det inte mycket skörd, någon persika vart 3:e år.
emmergold
Ahh! Men trist att bara få någon enstaka persika !? Blommar den då?
Får kanske tänka om och flytta in persikan mot husväggen där jag egentligen inte har plats. Bor också på södertörn, det kanske är för kallt.
Jan af Lisö
Den blommar, max 100 blommor har jag haft som mest, (normalt är det mellan 5 och 25) måste pollineras med liten pensel.

Det är för kallt för Frost på friland, har läst däremot inlägg från folk som hade Frost mot sydväggar och var nöjda med sina skördar.

Sen, om man läser andras bidrag, verkar det skilja mellan individerna (eller planeringslägen som också kan spela in).
johanna_zon3
Vet du om trädet överhuvudtaget levde när du köpte det? Jag skulle satsa på sorten "Riga" som är snäppet härdigare. Johanna
emmergold
Tack för alla svar, fick lite att fundera på. Att det blev just Frost berodde på att den ansågs (av någon) vara mer härdig än Riga. En ny Frost är redan inhandlad och planterad. Den gamla levde i högsta grad när den planterades i oktober, det finns lite liv i den nu väldigt nära roten och den har förflyttats till en kruka innan eventuell "dödförklaring".
Är bara rädd att den nya går samma öde till mötes...men man kanske kan hoppas på att den hinner etablera sig bättre.
Kan en jutesäck packad med halm minska köldskador tro??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon