Blumman
Hej!

Jag är ny här på forumet, samt mitt intresse för blommor och odla är rätt så nytt.

Jag undrar om man kan odla hallon och rabarber i krukor ute på altanen? Jag har inte tillgång till en "riktig" trädgård, utan får odla att i krukor.. Och ifall det går, vilken jord bör jag isåfall satsa på?


Vänliga hälsningar!

Malin
La Fleur
Det vill jag med veta! Är balkongodlare med begränsat utrymme... Hade älskat om det funnits dvärghallon w00t.gif

Har tyvärr inget svar. Skulle tro att hallon går att ha i en stor urna. De tycks kunna växa var som helst... Tror det mesta går att ha i kruka. Det gäller bara att anpassa krukans storlek. Jag har ett träd på min balkong. Då borde kanske rabarber också kunna vara i kruka kan man tycka. Jag har olika perenner i kruka också. Funkar fint. Enda jag gör är att anpassa jorden o utrymmet efter växtens krav.
Eva i Skåne
Fråga på en plantskola! Jag tror det finns nån nyare variant av rabarber som inte blir så stor, smultronrabarber tror jag den heter. Den skulle kanske funka i kruka smile.gif
Vanlig gammaldags rabarber har jag provat i en vid balja för många år sedan. Det gick inte bra.

Hallon i kruka? Vet inte. Kan ni inte sätta en taggfri björnbärsbuske eller boysenbär istället? Smakar inte hallon, jag vet, men jag tror dom klarar sig i kruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon