matrix
Var i Göteborg kan man köpa ett bevattninssystem att använda i krukan.
Min tanke är att använda en tank i botten av krukan, som långtidsvattnar
krukväxten. Men går det att köpa krukor med färdigt bevattningssystem någon stans i Göteborg så är jag nöjd med det.
Sylvia
Partihallarnas Blommor (Weibulls) har olika s.k. självvattnande krukor, många färger och storlekar.
Lotta fr. Romelanda
Bauhaus byggvaruhus i Bäckebol har Luwasa "Långtidsvattnande" krukor i olika storlekar till hyggliga priser. Jag testar nu för första gången en Saint Paula i en liten kruka. En dryg vecka har gått och den lilla Paulan mår utmärkt. rolleyes.gif
Posse
Jag vill minnas att jag ganska nyligen i en katalog såg anordningar typ skruvhattar med en ganska lång pip på; skulle skruvas på (vattenfyllda) PET-flaskor vilka sedan vänds upp-och-ner och pipen köras ner i resp kruka som behöver stå länge utan tillsyn.
Har någon av testat? unsure.gif
Lottiz
Posse: japp, fast mina är hemmabyggda. Vi brukar framförallt ha det till julgranen, där syns det ju inte heller. Funkar toppen.

Se bara till att kunna fästa upp en petflaska uppåner, t.ex. med en stor och en liten stålring. Flaskans öppning ska vara i den nivå du vill ha vattnet. Om du tar en sportdrycksflaska med pip är det pipen som ska vara i vattennivån.

Men att köra ner dom i krukan ger övervattnade blommor. Bättre är att ha pipen i ett djupt krukfat, då sugs rätt mängd upp i jorden.

Oavsett vilken metod du använder bör du ha typ perlitkulor eller nåt i botten så inte rötterna möglar.

Jag är verkligen ingen expert på blommor och odling, men såhär har vi gjort om vi inte har möjlighet att vattna på länge och det har alltid fungerat klockrent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon