Sofia H
Jag har fört dem på tal tidigare, det var i fjol sommar tror jag, men jag har inte lyckats få ordning på dem. De växer upp till ca 3 dm höjd och där stannar de. Efter någon månad eller så gulnar de, för att sedan vissna ner under sommaren. I år har det kommit upp tre stänglar av den enda lök jag planterade för några år sedan, så de verkar må bättre under marken än ovanför. Nu undrar jag: Kan den dålig tillväxten och den uteblivna blomningen bero på att de står för torrt? De står i kanten av en rabatt, och jorden där är inte den bästa, mycket torvhaltig påsjord i huvudsak. I vår har jag vattnat ett par gånger, och än så länge är de gröna och friska, men de växer inte just nu, och jag ser inga blomanlag. Om det är jorden och torkan som är felet, kan jag då flytta dem nu, eller bör jag vattna i sommar och flytta dem i höst? Hoppas att någon där ute vet hur man pysslar om dem, för jag vill så gärna se dem blomma!/Sofia.
Gunilla T
Kejsarkronor kan vara kinkiga med blomningen. Det uppför sig precis som du beskriver...torr och näringsfattig påsjord är inte bra odlingsbetingelser för dessa primadonnor. Framförallt behöver de gödning och vatten. De kommer att vissna ner nu och inte blomma men det är just nu och hela sommaren och hösten som bestämmer hur de orkar växa och blomma nästa år. De samlar näring i sin stora rot efter blomningen varje år.

Har du tillgång till brunnen stallgödsel så ge dem det nu. Stallgödsel är även jordförbättrande.
Sofia H
Tack för snabbt svar, Gunilla! Jag har gott om hyfsad kogödsel i påse, ska jag flytta dem till en ny plats i rabatten redan nu och passa på att jordförbättra samtidigt? Det är bara just det hörnet de står i nu som är bedrövligt, resten av rabatten har bättre jord, och en hel del lera som de väl borde gilla. Tål de en flytt nu, och så får de samla kraft i sommar?/Sofia.
kerstin z5-6
Jag snappade upp ett råd från lökodlarna i Holland nu sist.Det var att vattna just dessa lökar medan bladen är kvar med flytande gödning, sån man har till krukväxter tex .När bladen försvunnit tar löken inte upp så mkt näring mera
Sofia H
Har nu vattnat dem enligt Kerstins rekommendationer, och avvaktar någon dag med att flytta dem. Återkommer med resultatet./Sofia.
Wilmer
Flyttade till en trädgård med massa kejsarkronor förra året. EN blommade lite klent, annars hade jag aldrig fattat vad det var. När bladen vissnat ner (rätt fort) hörde jag på Odla med P1. GÖDSLA och det så fort de visar sig. Så i år la jag på gödsel så fort jag såg var de började spränga sig upp genom den frusna jorden. Alla som jag hittade i tid blommade och blev kraftiga redan i år! Fantastiskt. Jag har gödslat med något NPK gödsel (vita korn av något slag) som jag löste i vatten och vattnade med först, kändes som om det skulle gå snabbt för dem att suga i sig, sedan med hönsgödsel från påse. Lycka till med dina, var snabb nästa år! Trode jag skulle gödsla ihjäl dem, men de lever nu i allafall..
Sofia H
Hej Wilmer! Jag har öst på ett flytande gödselmedel i vatten, tänkte att det var mer snabba kolhydrater, så ska jag sätta om dem i lerjord med mycket kogödsel om ett tag. Vet du eller någon annan om det är ok att plantera om nu, eller om jag ska vänta till i höst? Kan tillägga att våren hos mig kommit så långt att lundvivan och narcissen Ice Follies blommar. Så mycket vår har jag, är de i tillväxt ett tag till då tro?/Sofia.
kerstin z5-6
Så länge de har blast/gröna blad kan de ta upp näring både nu och antagligen även på våren när bladen kommer
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon