snöankan
Vi har en ordentlig backe i vår trädgård som jag håller på att planera. Än så länge har jag kommit så långt i planen att delen längst till höger ska vara gräsmatta att springa och rulla i på sommaren och pulka/skidbacke på vintern. delen längst till vänster ska vara en gång med plattor i gräs för att komma till altan på kullen. Det är alltså på mitten som det roliga ska hända. Det är också det som är utsikten från vårt vardagsrumsfönster.

Det jag tänkt nu till mitten är att ha en rutschkana av normalbredd som startar ungefär halvvägs upp i slänten. Bredvid där den startar så är det en liten "våg" (för liten för att kallas platå) där jag tänkte ha en sandlåda. För att få skugga till sandlådan så tänkte jag att norsk brudspirea skulle vara fint. Men jag skulle gärna vilja att det fanns något buskigt något mindre eller att man kan plantera det tillsammans med spirean med mer färg också. På marken har jag tänkt mig backtimjan ( kom gärna på tips med mer saker).

Det jag ser framför mig är att det är som ett litet rum för sandlådan och rutschkanestarten. Bakom spirean så blir det en gång mellan den och några fina lila växter med stora gröna blad som överlevt vårt husbygge. Den gången mynnar då ut på en stor platå till höger ovanför den del där det är gräsmatta. På platån tänkte jag ha plaskpool modell större (ca 2x5 meter).

Jag är total nybörjare på trädgård men insåg när jag krattade ut 20 ton jord till gräsmattan och sedan sått och vattnat så att grannarna måste undra om jag någonsin är på jobbet att jag verkligen tycker trädgårdsarbete är kul. Så kom gärna med kommentarer om något är orealistiskt, svårskött eller ni har bättre idéer.
fvd
Imponerande och roligt att läsa om någon som har så fina planer för barnen. Det jag spontant tänker på är att det kan behövas några träd som skuggar så att den inte blir för hett om huvudet på barnen och en liten koja kanske.
Cilla
Träd behövs absolut. Det är inte kul att bara kunna söka skugga av lägre buskar som brudspirea. Päronträd? Äpple?
eller mindre - plommon? Eller högre - körsbär?

Brudspirea är bra på många sätt, men om det är en barnplats kanske större variation? En brudspirea, en hög forsythia, en Carmensitarönn mitt i buskaget, en smultronschersmin, en ädelsyrén på stam?

Och så mycket bär och ätbart. Vinbär i olika färger som kantar gången, krusbär där det får vara stickigt och lågt, havtorn där det får vara högt och lite stickigt.

Smultron som revar sig, jordgubbar kan också få växa och reva sig fritt (ger färre bär än i ett jordgubbsland men det är kul att hitta revande små jordgubbar som dyker upp här o var).

Ett rabarberstånd är också kul för ett barn och de är tåliga att klivas på av barnafötter också.

Min erfarenhet är att enkel gunga håller leklusten längre än en rutschkana. Glider ned från en kana gör man ett tag, och det går bra med enkla rutschisar osom man kan flytta, ge bort, för att satsa på en liten större efter ett år, som också kan vara lätt i plast. Sen är det cykelbana som gäller, att kunna cykla nedför en slänt... eller först - att kunna glida ned med sin sparkbil. sen cykel.

Roligare än en påkostad rutschbana brukar enkelt hus eller en eka vara. Sandlådan kan efter ett par år transformeras till en större sandplätt där man bygger/lägger en för i ena änden och en akter i andra och ställer en mast i mitten. En gammal ratt eller pinne till roder. Ett lakan soom sätts som segel. Det håller i flera år.
snöankan
Tror nästan att skuggan för sandlådan måste lösas av en parasoll. Lutningen är ganska brant och huset (1-plans) med altan längst ner så träd på den platsen blir nog för dominerande då stammen kommer att börja högt upp men ändå vara ganska nära. Vill också att man ska kunna titta nedåt på huset när man är ovanför slänten. Rönnen verkar jättefin. Kanske skulle kunna plantera en sådan bland de lila blommorna som jag inte vet vad de heter då hamnar den visserligen ännu högre upp men där har lutningen planat ut så att den kommer längre bort och smälter in mer. När jag googlade forsythia så insåg jag att vi faktiskt har en sådan redan i hörnet allra längst till vänster (alltså till vänster om den tänkta altanen på toppen). Men där passar den inte så bra då den står ivägen så att man inte kommer fram till körsbärsträden. Går det att flytta den tro? Eller ta sticklingar eller något. Tipsen om smultron och jordgubbar ska jag absolut ta till mig. Rabarber har jag planerat att ha där forsythian nu står. Även gungställning har jag planerat till det hörnet bredvid några syrener som skuggar. Rutschkana kommer mest från att slänten har perfekt lutning för det. Och min dotter älskar rutschkanor. Har sett blåa i plast på blocket för några hundralappar som skulle passa perfekt. Någon buske med rosa blommor tror jag gärna att jag skulle vilja ha. Ser det stökigt eller mysigt ut om buskaget ovanför sandlådan är buskar i många olika färger? Jag tror att jag i alla fall skulle gilla om det var kanske 4 st olika buskar som stod där. Kanske 2 av någon för att hålla ihop men de andra i bara ett exemplar. Tänker mig friväxande eller lätt ansade så att de inte sticker iväg men ändå har "bulligheten".
snöankan
Vinbär ska vi såklart ha också. Hade tänkt ha även dom uppe i vänstra hörnet (som jag kallar "den gamla delen" då vi ändå tänker försöka lämna den ganska orörd. Men att kanta gången är ju mycket bättre. Det kan nog även rabarberns göra. På "den gamla delen" är det nu 2 planterade körsbärsträd, 4 st självplanterade körsbärsträd, en forsythia, en nyponbuske och syrener. Det är ganska stenigt och det växer även blåbär. Är rädd att blåbären försvinner om man pillar för mycket men en del behöver rensas då det vuxit vilt de senaste åren och allt är inte i så bra skick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon