Alko
Hej! Satte halva min idegranshäck (Hilli, 80 plantor, 60 cm med rotklump i nät) i helgen, ska sätta resterande nu i dagarna. På plantskolan sa de (och jag pratade med trädgårdsmästaren som verkar kunnig!), vilket en trädgårdanläggare jag litar på bekräftade - att man ska toppa dem vid plantering, både skott på sidan och upptill. Det har jag alltså gjort med de plantor jag hunnit plantera.

Läser dock nu att många förespråkar samma regel som för vanlig gran - inte toppa förrän den uppnått slutlig höjd, och inte alls beskära vid plantering, utan låta plantorna etablera sig ett år...

Känner mig osäker inför fortsatta planteringen, och är dessutom rädd att jag skadat min häck som jag alltså toppade ca 10 cm (mycket nya ljusgröna skott med rejäl växtkraft på plantorna, har dock nya skott under beskärningsstället på de flesta kvistarna).

Det är ju inte billigt med idegran, och lite jobbigt om jag gjort fel. Jag behöver alltså goda råd - sa de fel på plantskolan - och hur gör jag med resterande plantor? Har jag permanent skadat mina planterade 40 Hilli-plantor?? crying.gif

Mvh/
A
embees
Det är lugnt. Du har gjort rätt som följt plantskolans råd om att toppa dom. Idegran går inte att jämföra med vanlig gran. Det är inte samma släkte.
Vanlig gran bryter inte på bar gren som en idegran gör.
Alko
Ok, märkligt bara att så många (även på Byggahus.se) envisas med att skriva att idegran inte alls får toppas innan de når önskad höjd, man blir ju orolig!

Jag tror att Fredriks svar (tredje inlägget från slutet) i denna tråd förklarar missförståndet (?)

http://www.alltomtradgard.se/forum/view-th...=13&offset=

Alltså att det är skillnad på de idegranar som har genomgående stam (skall ej toppas) och de som liksom Hilli har många toppskott/grenar och alltså kan/ska beskäras om man vill ha de täta.

Till moderatorn: skulle ni kunna ändra felstavningen i rubriken, ska stå "idegran", inte "iegran".

/A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon