emwpecj
Hej

Jag släpade nyligen hem en stor buske rhododendron (ca 2m i diameter) från granskapets trädgårdskompost. Den hade en bara en förhållandevis liten rotklump men verkade klara sig efter plantering med massor av vattning.

Vid plantering gjorde jag dock misstaget att plantera den i ca 100l kalkad och gösslad torv. Dumt!

Jag har vid senare tillfälle lagt på ytterligare 200l rhododendronjord ovanpå men vågade inte blanda upp jorden på djupet.

Tror ni att detta kommer funka eller måste jag göra en omplantering för att få den att trivas?

Tacksam för tips.

/Peter





Fågelvägen
Grattis till ditt fynd! Jag har själv räddat flera bortkastade rhododendron, de flesta av dem avhuggna till 15 cm:s stumpar. Alla klarade sig.
Jag skulle i ditt ställe lyfta upp plantan, försöka gräva bort en del av den understa, kalkade jorden och blanda in rhododendronjorden i resten. Rhododendronjorden är ju tänkt att blandas upp med annan jord, så det borde gå bra. Genast efter blomningen kan du också beskära den om det behövs.
emwpecj
Tack för dina erfarenheter!
Jag följer ditt råd för att vara på den säkra sidan!
Mvh / Peter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon