Full version: Korallkornell
Zepplina
Har några gamla exemplar av korallkornell, som jag beskurit och föryngrat. Men de gamla grenarna har fått svarta fält, ser ut som de är brända sotade... Varför och vad kan det bero på? Och vad göra? Någon som har tips och trix? thanks.gif
Gunilla T
De ser ut så, speciellt om man går och beskär grenarna. Korallkornell skall väl egentligen inte beskäras för de blir inte vackra då. Föryngring av busken gör man på vårvintern och då klipper man ner de gamla grenarna till marken.
Shabbadang
CITAT (Zepplina @ 22-05-2011, 21:00) *
Har några gamla exemplar av korallkornell, som jag beskurit och föryngrat. Men de gamla grenarna har fått svarta fält, ser ut som de är brända sotade... Varför och vad kan det bero på? Och vad göra? Någon som har tips och trix? thanks.gif

Korallkornellen blir ofta angripen av detta. Jag tror det är en svamp. Korallkornell trivs bäst i fuktiga lägen, då klarar de sig från detta.
Zepplina
Tack för tips och svar. Beskar buskarna på vårvintern, så jag tror inte att det gjordes för sent - men kanske att jag inte skulle lämnat några äldre grenar kvar? De är de om har fått svarta fält, nedtill kommer friska utväxter. Fundersam om jag ska invänta kommande vårvinter för att klippa bort de röd/svarta grenarna eller om jag kan göra det redan nu under säsongen? De verkar inte må så bra hursomhelst, trots att de växer i fuktig bra jord (hoppas jag) . Men så länge det finns liv finns det hopp wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon