Ezereht
Här på området är planterat ett äppelträd som jag inte vet sorten på (inte ägaren heller), och vi vet inte hur vi ska beskära det. Det finns 3 "grenar" längst upp i toppen som en liten kvast, och 4 "krongrenar" ganska långt ner som antagligen fanns när trädet inhandlades. Trädet har stått här ca. 2-3 år.

Jag har tvekat att beskära det förut för dels avar det lite mer "privat" (alltså inte planterat av bostadsrättsföreningen) och dels så svårt.

Det finns längs grenarna inga nya grenar eller ens grenanlag vad jag kan se. Bara en massa fruktspjut och en massa fruktsporrar. Vad jag kan tolka då, är ju inte expert på något vis. Men jag tänker mig att om man klipper över en sådan så kommer ingen ny gren.

Så hur ska man göra då för att det inte ska vara en enda lång pinne i mitten med en krans högst upp som jag inte ens når, samt de där lägre grenarna (som jag antar man borde klippa bort så småningom för att kunna komma åt att klippa gräset etc)?

Jag har funderat om jag skulle toppa alla grenarna bara på måfå, och se om det skjuter nytt längre ner någonstans, och sen "ansa" stumpen ned dit. Men tänk då om det inte skjuter nya grenar crying.gif Då blir både jag och ägaren ledsna.
Ezereht
Har försökt rita lite hur det ser ut.
*Stintan*
Just nu ska du inte beskära det alls. Vänta till JAS om det nu måste beskäras i år. Cilla kan nog svara bättre på hur du ska göra.
Cilla
Bra observation att det är fruktanlag som utvecklats och inte grenar. Trädets markförhållanden och bevattningen gör inte det de ska.

Luckra marken kring trädet och ta bort ev beväxning där. Gräv ett spadtag djupt, rotera och luckra jorden utanför gamla planteringsgrävningen som säkert är för smal. Se till att trädet har 1,5 diameter luckrad jord utan gräsbeväxning. Om jord går bort i samband med att grässvål mm tas bort, lägg på en eller ett par säckar kogödsel och så i gröngödslingsfrö elelr krasse.

Vattna 50 liter i veckan hela bladsäsongen.

Börjar du nu kan du få tillväxt också under denna säsong.

Att gräva upp runt ett nyplanterat träd brukar inte ta mer än en timme.
Sarasl
Vilka bra råd ang äppelträd Cilla! Hur länge tror du man måste fortsätta stödbevattna nyplanterade fruktträd?
Shabbadang
CITAT (Ezereht @ 23-05-2011, 08:20) *
Här på området är planterat ett äppelträd som jag inte vet sorten på (inte ägaren heller), och vi vet inte hur vi ska beskära det. Det finns 3 "grenar" längst upp i toppen som en liten kvast, och 4 "krongrenar" ganska långt ner som antagligen fanns när trädet inhandlades. Trädet har stått här ca. 2-3 år.

Jag har tvekat att beskära det förut för dels avar det lite mer "privat" (alltså inte planterat av bostadsrättsföreningen) och dels så svårt.

Det finns längs grenarna inga nya grenar eller ens grenanlag vad jag kan se. Bara en massa fruktspjut och en massa fruktsporrar. Vad jag kan tolka då, är ju inte expert på något vis. Men jag tänker mig att om man klipper över en sådan så kommer ingen ny gren.

Så hur ska man göra då för att det inte ska vara en enda lång pinne i mitten med en krans högst upp som jag inte ens når, samt de där lägre grenarna (som jag antar man borde klippa bort så småningom för att kunna komma åt att klippa gräset etc)?

Jag har funderat om jag skulle toppa alla grenarna bara på måfå, och se om det skjuter nytt längre ner någonstans, och sen "ansa" stumpen ned dit. Men tänk då om det inte skjuter nya grenar crying.gif Då blir både jag och ägaren ledsna.


Trädet saknar alltså vegetativ tillväxt och därför får det en massa fruktved, trots att det är alldeles för tidigt. Det här tyder på att marken inte är lämplig. Förmodligen är den alltför hård eller lerig för att rötterna ska vilja/kunna tränga ut i jorden. Förmodligen ska det luckras ordentligt (om nu jorden kan anses tjänlig - om det bara är pinnmo i backen så är det knappast någon idé ändå) som Cilla skriver. Ni kan också söka efter en mer tjänlig plats och istället flytta trädet, men det görs förstås bäst sen höst eller tidig vår. Jag brukar rekommendera att man krattar ihop gräsklipp och täcker med ett ganska tjockt lager i minst 1 m i diam. om träd inte växer. Det ska ju då även kväva eventuell växtlighet. Men i det här fallet behöver det nog även luckras.

Jag kan tillägga att jag har sett träd planteras i hård och lerig mark där man har planterat i enbart planteringsjord. Då händer det att det blir som en potta där vattnet stannar kvar och trädet kommer inte ut med sina rötter utan lever enbart på planteringsjorden. Den ska alltså blandas in i den befintliga jorden och man bör luckra kanske 1 m i diam. om jorden är hård. Är den mjuk och fin så behövs paradoxalt nog ingen större luckringsinsats...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon