Full version: Magnoliafråga
Maria S
Jag har efter mycket funderande kommit fram till att en Magnolia skulle sitta finfint på en liten innergård jag har på 5x5 meter ungefär. Har fastnat för en praktmagnolia - Brozzoni, och hoppas den skall trivas i zon 3, men som sagt en väldigt skyddat läge. Men, trots ihärdigt googlande så har jag två frågor som jag inte fått svar på.

1. Bredd. Någon som vet hur bred den blir? Det är ju en väldigt liten innergård, och jag måste ha plats att gå omkring där också. Bra om den inte blir bredare än ca 3 meter. Någon som vet?

2. Hur stor yta måste man reservera för Magnolian och inte gå på? Allt jag hittar är att de behöver ett stort område under sig orört, men inte hur stort. Räcker det med ca 1,5 meter i diameter reserverat?

Tacksam för alla tips och råd om detta!
Huggorm
CITAT (Maria S @ 23-05-2011, 20:17) *
Jag har efter mycket funderande kommit fram till att en Magnolia skulle sitta finfint på en liten innergård jag har på 5x5 meter ungefär. Har fastnat för en praktmagnolia - Brozzoni, och hoppas den skall trivas i zon 3, men som sagt en väldigt skyddat läge. Men, trots ihärdigt googlande så har jag två frågor som jag inte fått svar på.

1. Bredd. Någon som vet hur bred den blir? Det är ju en väldigt liten innergård, och jag måste ha plats att gå omkring där också. Bra om den inte blir bredare än ca 3 meter. Någon som vet?

2. Hur stor yta måste man reservera för Magnolian och inte gå på? Allt jag hittar är att de behöver ett stort område under sig orört, men inte hur stort. Räcker det med ca 1,5 meter i diameter reserverat?

Tacksam för alla tips och råd om detta!

Rötterna sträcker sig strax utanför "dropplinjen", alltså så långt ut som kronan når. Jag vet inte var magnolians rötter är känsligast för trampande, men det är längst ut som finrötterna finns, alltså de som suger upp näring. Frågan är varför magnolia är känslig för trampande, är det för att man kompakterar jorden, eller för att man trampar sönder barken på de grövre rötterna?
Maria S
CITAT (Huggorm @ 23-05-2011, 20:21) *
Rötterna sträcker sig strax utanför "dropplinjen", alltså så långt ut som kronan når. Jag vet inte var magnolians rötter är känsligast för trampande, men det är längst ut som finrötterna finns, alltså de som suger upp näring. Frågan är varför magnolia är känslig för trampande, är det för att man kompakterar jorden, eller för att man trampar sönder barken på de grövre rötterna?


Såklart. Tack. Alltså är min fråga 1 och 2 en enda fråga. Plats måste reserveras för hela Magnolians bredd - vad den nu är? Jag har en bok som heter "Magnolia" av John Lennart Söderberg och Ann-Marie Åsheden - och där hävdar författarna att "rotmisshandel" av folk som går i närheten av sina Magnolior och därmed trampar av de ytliga rötterna är ett lika stort problem som frost i Sverige. Det är alltså avbrutna rötter de anser är problemet, inte jordkompaktering.
Cilla
Vad som är vanligaste skadorna på magnolior vet nog de som planterat i många miljöer. Generellt är vissa trädslag sämre på att klara mekaniska rotskador än andra, och det är främst i de grövre rötterna som rotrötor är allvarliga. Träd som är känsliga för rotskador brukar också vara känsliga för kompaktering, dvs i de områden där näringsupptagningen är.

Generellt håller sig flera städer till att stadsträd, som ska stå i hårdgjord miljö, kräver 12 m3 jord för att utvecklas väl. Om man ska plantera en magnolia i ett område där folk också ska kunna gå, kan det vara läge att bygga upp en skelettjord, kanske med grus på topp i pelleplattor. På så sätt kan man bygga en stor jordvolym också i bredd som folk ändå kan gå i.
Jan af Lisö
Brozzoni blir med tiden ett riktigt stort träd, så 5 x 5 meter räcker inte. Men det kan ta några tiotals år innan den blir så stor.

Shabbadang
CITAT (Maria S @ 23-05-2011, 20:17) *
Jag har efter mycket funderande kommit fram till att en Magnolia skulle sitta finfint på en liten innergård jag har på 5x5 meter ungefär. Har fastnat för en praktmagnolia - Brozzoni, och hoppas den skall trivas i zon 3, men som sagt en väldigt skyddat läge. Men, trots ihärdigt googlande så har jag två frågor som jag inte fått svar på.

1. Bredd. Någon som vet hur bred den blir? Det är ju en väldigt liten innergård, och jag måste ha plats att gå omkring där också. Bra om den inte blir bredare än ca 3 meter. Någon som vet?

2. Hur stor yta måste man reservera för Magnolian och inte gå på? Allt jag hittar är att de behöver ett stort område under sig orört, men inte hur stort. Räcker det med ca 1,5 meter i diameter reserverat?

Tacksam för alla tips och råd om detta!

En praktmagnolia blir stor och bred. Du kan dock stamma upp den efterhand så att den blir mer som ett tak att sitta under, och då borde det kunna fungera, om den kan breda ut sig ovanför ett tak. annars finns det ju många mindre magnolior att välja på.

Du ska inte behöva reservera någon plats alls. Tag istället och lägg plattor på innergården, så fördelas vikten av de som går där över en större yta och ingen skada är skedd. Man planterar ju magnolior i många städer nu och då blir det ju på detta sätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon