Emmzen
Jag hade bestämt mig för att inte frö så nått i år, efter som min balkong håller på att glasas in. Köket håller på att renoveras, så jag har minimalt med plats! Men så kunde jag inte motstå Kejsarvindan split second och blomman för dagen caprice. smiley_small_hug.gif Så nu är min fråga, är det för sent att så blomman för dagen? vill ju gärna att den ska hinna blomma lite iaf! Har inte tillgång till min balkong än så jag tänkte sätta fröna i den kruka de ska va i sen, och sätta ut så fort balkongen är klar. Ev ut på gården så länge. Vad säger ni, ni som har koll?

Mvh Emma
Eva i Skåne
Jag tycker att kejsarvinda tagit mycket längre tid på sig att blomma än vanliga blomman för dagen, men blomman för dagen tycker jag du ska peta ner frön till direkt. Dom hinner säkert blomma
Katarina Odla.nu
Lite för sent skulle jag tro om du vill hinna njuta ordentligt av blomning. När du nu är mitt uppe i att göra om så hade jag fuskat och köpt en färdig planta med Blomma för dagen i handelsträdgården.
Fix
Peta ner några Blomman för dagen fröer NU!!! Det är inte för sent - men du ska inte vänta!!
När de kommit upp så långt att det blivit en slinga - ett par blad par börja vattna liiite snålt så blommar de fortare. Inte torka ut helt men de kan gott se lite ledsna ut innan du vattnar, de åter hämta sig snabbt bara de får lite vatten när de syns att de kräver det! Låt plantan kämpa lite precis som de får göra i t.ex Grekland där de växet hej vlit.
Jag har varit på tok för snäll emot mina blomman för dagen tidigare och oj oj vad med blad jag fick men blommorna kom sent i august. Nu är jag HÅRD och sätter fröna direkt i krukan på balkongen i mitten av maj och de kommer upp härdade (Uppsala, zon?) och det är en typ av blomma man inte ska "dalta" med!
Ja hm.. det är min erfarenhet.
För en av mina balkonger fungerar blomman för dagen som en förskönande växt till katt nätet och det är ju en MYCKET klätter villig växt så den ger även en välbehövlig skugga till både katt och oss månniskor och övrig växtlighet på en solig söder balkong.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon