refsp
Bonjour!

Jag har lite hastigt och lustigt planterat ett Reine Claude d'Oullins i vår radhusträdgård (ettårspresent till vår lilla tjej).

Trädet är redan planterat och nu funderar jag över hur stort det blir, eller snarare hur snabbt det sannolikt kommer växa? Det är märkt med A-kv co-p, men det kanske inte har någon vidare bäring på detta? Det är nu ca 1,50 högt.

Så ja, är det någon som har lite känsla för hur snabbt dessa träd växer under bra förhållanden (söderläge, sluttande trädgård, välvattnande kille med gröna hobbyfingrar samt ett stort hjärta för allt som växer).
Cilla
Detta tillhör de vackrare pommonträden som vill bli ca 5 meter högt. Å andra sidan innebär det att man kan stamma upp det så att man kan gå under det, och ändå ha krona kvar.
refsp
Hej, tack för svaret!

Ok, jag var tvungen att söka runt lite kring "stamma upp", novis som jag är. Men ok, om jag börjar stamma upp det vid lämplig tidpunkt så kanske jag alltså kan begränsa höjden till ca 4 meter? Det vore ju perfekt. Men jag antar att det kanske är läge för det om 1-2 år först?
Aqvakul
Observera: "Stamma upp" innebär att man tar bort de lägst sittande grenarna för att få en längre stam. Det har inget att göra med trädets höjd.
johan1983
Du vet att din ettåring kommer att köra moped innan hon får några plommon från det trädet? :-)
Mia i trädgården
Jag flikar in en liten kompletterande fråga, hoppas det är OK ;-)

Hur bred blir Reine Claude d'Oullins räknat från stammen och utåt? Jag har också ett som jag skall plantera o vill placera det rätt för att undvika krock m annan växlighet m.m.

Härligt att höra att de är både vackra träd o ger goda plommon, när de väl bär frukt!
Cilla
Inte så breda, 7-8 meter breda dvs ca 4 meter från stammen. Om jag hinner kan jag skicka in bilder på ett par fullvuxna fina karaktärer, tyvärr snart på fallrepet men vackra ändå.

Hittade inte mina bästa bilder men väl några andra som kan illustrera hur de äldre sorterna plommon blir i sina slutskeden. Får frukt men sparsamt, har höga luftiga kronor, mycket karaktär. Dessa är nära 100 år troligtvis, åtminstone över 70 år. Det ena, lite bredare, tror jag är Reine Claude d'Oullins.















Mia i trädgården
TAck för svar o bilderna! Det var rejäla plommonträd - härliga! Nu är det bara att vänta på att få plommon... tummenupp.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon