Katarina Odla.nu
Hej alla trädgårdsglada!
Jag ska skriva om fina höstblommande perenner på Odla för dem som vill plantera nu för fin höstfägring. En av mina favoriter är rosenflockel.

Vilka favoriter har ni?
undrar Katarina på redaktionen
Shabbadang
Mina favoriter är höstsilverax, typ 'Brunette', höstsolroser 'Lemon Queen' och 'Capenoch star', japanska gräs - Miscanthus av olika sorter, klippstånds, höstastrar samt förstås rosenflockeln, men den har du ju nämnt.
Camelian
En absolut höstfavorit är Vaxklocka - Kirengeshoma palmata. Mjöldaggsresistenta astrar och phlox är också vackra, gärna i bjärta färger som lyser upp när annan blomning avtagit rabatterna. Höstsilverax - Actaea simplex har ett vackert bladverk och lyfter vilken rabatt som helst hela sommaren. Höstcyklamen är också en underbar liten perenn. Och är det inte helt underbart med stora färgglada dahlior som kämpar för sitt liv före första frosten?!
Helen i Piteå Zon 5
Kollade bland mina foton vad som blommade i mitten/slutet av augusti i zon 5/6 och det är bla. : Höstgentiana - Gentiana sino-ornata, Nordisk Stormhatt - Aconitum lyoctonum, Porslinslök - Allium sikkimense, Clematis fucha, Solhattar - Echinacea, Brudbröd - Filipendula vulgaris, Knippgentiana - Gentiana asclepiadea (blå, rosa, vit), Ålandsrot - Inula helenium, Liljor, Phlox paniculata, trollrudbeckia - Rudbeckia occidentalis, Pimpineller - Sanguisorba, Grå Frossört - Scutellaria incana.
Allt som blommar sent i min zon känns som favoriter biggrin.gif
kerstin z5-6
[attachment=61424:DSC02202...s_alpina.jpg]Adenostyles alpina
Rihane
Rudbeckior.
ingrids
Klippstånds, den som ser ut som en stor bukett med gula eller orangea blommor - inte den som har "raketer".
konichiwagirl
Höstaster och rudbeckior är mina favoriter. Höstaster är det enda jag har som blommar i september.
Krolliljan
Lemon Queen och drakmynta gillar jag även om de växer som ogräs.
Och vildkaprilfolen wub.gif
Katarina Odla.nu
Hej alla! Tack för era bra svar. Jag använder tipsen till en artikel om höstblommande perenner. Meddelar när den är klar. Fortsätt gärna tipsa så länge./hälsar Katarina på redaktionen
mojan
Höstanemon och Stjärnflocka
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon