freakyn
Jag ska bygga en pergola över altanen som ligger precis utanför vårt vardagsrum. Det är sol i princip hela dagen och jag vill därför plantera en klätterväxt som skuggar på sommaren. Men på vintern vill jag inte att det tar bort ljuset i rummet. Därför vore det bra med någon växt som vissnar ner på hösten. Humle känner jag ju till men finns det fler klätterväxter som växer på samma sätt och som trivs i gassande sol?
Chilo
Min klockranka står i gassande sol på min altan. Otrolig växtkraft!! Den måste frösås inomhus varje vår, men det är det värt.
PillaNilla
Vi har satt en perenn humle vid vår uteplats som insynsskydd och för att få skugga.Fantastisk klätterväxt!Växer otroligt snabbt och täcker in stora skärmväggar.Vissnar ner helt på vintern så det är bara att ta bort på senhösten eller våren efter. rose.gif
octachoron
Annars finns det ju alltid klematis ur beskärningsgruppgrupp 3 (t ex viticella) som man kan klippa bort på vintern.
freakyn
Åh vilka bra tips! Tack så jättemycket! Jag såg på Trädgårdsfredag nu senast och där tipsade de också om klätterväxer t ex Bokharabinda. Har ni erfarenhet av den?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon