anniew
Vi har nyligen köpt ett hus, i zon 3, så jag är ganska ny på det här med trädgård... Till huset hör en överbyggd grid där vi vill plantera någon fin klätterväxt.

Stolparna på vardera sidan om grinden är två meter höga och överbyggnaden är tre meter lång. Platsen är halvskuggig. Behöver tips på växter som passar att växa vid grindar.

Vill gärna ha en växt som blommar större delen av sommaren, om den doftar gott också så är det en fördel. Den ska täcka sidostolparna och överbyggnaden, men får inte växa för mycket så att den täcker grindöppningen också. Eller åtminstone ska den tåla beskärning så att vi kan hålla den borta från öppningen. Vill också att den ska vara självklattrande, möjligen med något stöd.

Har funderat på någon sorts kaprifol eller klematis...

Hoppas någon har ett tips!
Finn Klematis
Hej!

Med hänsyn till solläget: Någon Viticella. Det finns många i den
gruppen som är lämpliga. Klippgrupp 3.
Se mitt svar till: Hur binder jag upp klematis och roser vid en trästolpe.

Finn
anniew
Hej!

Tack för tipset. Viticella är ju verkligen fina. Har nu hittat en sort som jag också tror blir tillräckligt hög.
Den ju vara minst ca 4 meter, om jag sätter en vid vardera grindstolpen. Då blir de troligen tillräckligt höga för att mötas på miitten av överbyggnaden. Den jag hittat heter Madame Julia Correvon. Det kan nog bli en sådan, men jag undrar om det finns fler sorter som blir uppåt 4 meter?

Finn Klematis
CITAT (anniew @ 19-06-2011, 16:00) *
Hej!

Tack för tipset. Viticella är ju verkligen fina. Har nu hittat en sort som jag också tror blir tillräckligt hög.
Den ju vara minst ca 4 meter, om jag sätter en vid vardera grindstolpen. Då blir de troligen tillräckligt höga för att mötas på miitten av överbyggnaden. Den jag hittat heter Madame Julia Correvon. Det kan nog bli en sådan, men jag undrar om det finns fler sorter som blir uppåt 4 meter?

Hej!

Ja. Men ingen bättre.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon