Full version: Klematis i rönn?
KRT
På vår framsida står en rönn, planterad 1976 när huset var nytt. Den må idag inte så jättebra och är ganska gles och är bevuxen med mycket lavar. Den är mao inte så rolig, och eftersom den står på framsidan vill jag gärna "piffa upp" den lite. Att ta bort den helt är inte ett alternativ just nu - framsidan ska göras om men inte på 4-5 år och tills dess vill jag göra det lite mer välkomnande.
Läget är norväst, sol fr ca 14-15 tills den går ner. Hortensiorna frodas i rabatten, men blir inte blå utan rosa. Pga läget krävs det ganska lång tid innan jorden torkar ut, den är vanligen lätt fuktig.

Jag vill gärna ha en klematis som blommar länge, och helst en som börjar hyfsat tidigt. Sensommar har jag annat som blommar i rabatten. Föredrar rosa eller rosalila blomning eftersom det matchar resten av rabatten smile.gif

Det kanske svåraste är att jag inte vill ha rönnen förvandlad till en rishög, alltså måste klematisfn antingen gå att klippa ner eller inte skjuta så mycket nytt varje år..... Klippte precis ner en jackmanii som bestod av en boll av gamla kvistar och bollen var säker 1x1 m stor, DET vill jag inte ha på framsidan smile.gif
octachoron
Hur hög är rönnen, dvs hur stor behöver en klematis bli för att klättra upp i den?
KRT
Kronan är i höjd m andra våningen (ca 5 m?) men klematisen behöver inte nå ända upp, det räcker om den blir 2-3 m men det ör självklart ett plus ju större den blir smile.gif
Finn Klematis
Hej!

Här var det många problem. Rönn har mycket aggresiva rötter.
Det fodras en ordentlig rotspärr.
Alla som blommar tidigt,skall inte klippas.
Med hänsyn till solförhållande: Föreslår jag någon Viticella.
Mme Julia Correvon har rätt färg, blir 4-4,5 m. hög.
Klippgrupp 3.

Finn.
KRT
Tack för tipsen!!! Ska se vad jag kan göra..... Jag tror iofs att rönnen är någon svagväxande hybrid, men jag visste inte att rönnar hade agressiva rötter, tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon