kanym
Hej!

Jag har gjort ett förråd under altanen vilket innebär att jag mot vägen nu har ett plank som är 2,8 meter brett och 3,50 högt (inkl altanräcket på 1,10). Tänkte sätta bokharabinda där men undrar om det är försent att sätta nu i midsommarhelgen? Bor i zon 3. Jag har ingen erfarenhet av klätterväxter men förstår att man behöver binda upp dem på något vis. Ska jag göra en spaljé hela vägen upp? De som man köper färdiga är ju inte så höga. Och hur många bokharabinda ska jag plantera när planken är 2,80 m brett?

Tack på förhand!
Aqvakul
Den kommer att fortsätta att växa på höjden utan hjälp. Det räcker med en planta. Vill du gardera dig så kan du plantera en vid vardera änden av planket, men då måste du lova att ta bort den ena efter några år. Det går att plantera nu, fast du måste vattna rejält varje vecka under hela säsongen. Välj helst en dag när det är lite mulet och låt krukan stå i en spann med vatten en rejäl stund innan plantering. Har du kraftig lerjord så bör du blanda ut den med grovt grus och kompostmaterial eller barkmull. Annars är det en lättskött och anspråkslös växt.
Solstorm
Jag vet att bokharabindan är starkväxande och lätt tar över men hur mycket konkurrens klarar den egentligen? Jag har planer på att plantera en som ska få växa upp i en trädstam, det gör inget om den tar kål på trädet. Det är på en avlägsen del av tomten där det växer hejvilt med olika gräs, sly och allt möjligt. Tänkte vänta med att plantera i slutet av augusti-september någon gång så det inte blir så lång period att passa med vatten.

Hur noga måste jag hålla rensta runt plantan? Hur väl klarar den konkurrensen?
Aqvakul
Det är viktigt att hålla fritt från konkurrens åtminstone nästa år också. Gräv ur ca 50-60 cm i diameter och jordförbättra... Även en B. är lite ömtålig som liten. En bra start är alltyid A och O...
kanym
Tack för svar. Då köper jag en och planterar till helgen. Hur djupt i jorden ska den? Hur står den sig mot rådjur förresten? Käkar rådjur bokharabinda? Och hur gör jag till hösten? Låter vara eller klipper ner?
Aqvakul
Ingen favoföda för rådjur, men man vet alldrig för de små gynnarna är lynniga. Jag hade skyddat med nät över denna vintern iaf. Klipp inte ner den öht.
kanym
Ok, då kör jag förbi plantskolan på väg hem och försöker få maken gräva en en rejäl grop jag kan plantera i så kör vi på det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon