Full version: Bladlöss
Annana
Har precis upptäckt att mina tomatplantor, Physalis och Augberginer har fått bladlöss. Det är inte mycket, men tillräckligt många för att vara förmånga. Jag vet inte hur jag ska göra mig av med dom, gå loss med trädgårdsslangen känns det inte som om växterna klarar av utan är för sköra.

Tips!??!
varghem
mosa monstrena
Red Top
CITAT (varghem @ 21-06-2011, 14:12) *
mosa monstrena

Tack varghem för dagens fnitter. giggle.gif

Jag läste snabbt vad du skrivit och undrade, om det var en släkting till Round up, du rekommenderade(monstrena fick min hjärna att läsa Monsanto. Sen föll poletten på plats. a0a.gif
Maj-Elén
Recept på egentillverkat bekämpningsmedel: I 8,5 dl vatten blandas 1 deciliter såpa och 0,5 dl T-röd som man besprutar marodörerna med. Har idag besprutat mina rosor med denna blandning och får se imorgon om det behövs en omgång till.
Annana
CITAT (Maj-Elén @ 21-06-2011, 19:34) *
Recept på egentillverkat bekämpningsmedel: I 8,5 dl vatten blandas 1 deciliter såpa och 0,5 dl T-röd som man besprutar marodörerna med. Har idag besprutat mina rosor med denna blandning och får se imorgon om det behövs en omgång till.

Vågar man spruta det på tomtater, aubergine och sådant man ska äta sen?! Är det ingen risk att växten suger åt sig av bladningen och dör? Rosor är ju av mer hård stam än min lilla växtsamling där ute...
varghem
CITAT (Red Top @ 21-06-2011, 17:13) *
Tack varghem för dagens fnitter.

Jag läste snabbt vad du skrivit och undrade, om det var en släkting till Round up, du rekommenderade(monstrena fick min hjärna att läsa Monsanto. Sen föll poletten på plats. a0a.gif

Hahahaha ok.... fast jag vägrar nog använda sånt till ohyresbekämpning... eller hmmmm utan växt ingen ohyra så klart.... giggle.gif
millaan
Jag fick tipset att spruta med yes utblandat i vatten. Har precis testat på mina äppelträd och vet ännu inte om det fungerar.
Garden bliss
Hur mycket Yes och hur mycket vatten?
Bassam

Hej

Det finns många recept mot lös jag ska bjuda några:

1 Naturliga recept:

1 du kan dela 3 vitlöksklyftor + 1/2L vatten + msk riven tvål
Och låt dra i 24 timmar du kan också lägga till ett par heta stark paprika och lök sen du kan spreja på växter .

2 Biologiska:

nyckelpigor .

3 Kemi:

0,5 dl såpa
0,5 dl rödsprit
2.5 l ljummet vatten

Obs

Metoder som du följer måste använda minst 3 gångar avstånd mellan dem minst 10 dagar och ska hela växte spreja även över och under blad.

H:Bassam
millaan
CITAT (Garden bliss @ 23-06-2011, 16:39) *
Hur mycket Yes och hur mycket vatten?

Jag fyllde upp en halv gammal "fönsterputsflaska" med vatten och typ 5-6 droppar yes.

Kan även berätta att det fungerade! Var ute och sprutade ordentligt en kväll. Kvällen efter spolade jag av trädet med vattenslangen och sprutade en omgång till med yes-blandningen. Sen försvann faktiskt ohyran!
Gunilla T
Inte behöver man bekämpa bladlöss i stora träd. Träden klarar såna angrepp bra, när man sprutar såpvatten tar man också ihjäl lössens fiender t.ex. nyckelpigor och då blir det fritt fram för bladlössen igen.
Gossen Ruda
CITAT (Gunilla T @ 17-08-2011, 19:50) *
Inte behöver man bekämpa bladlöss i stora träd. Träden klarar såna angrepp bra, när man sprutar såpvatten tar man också ihjäl lössens fiender t.ex. nyckelpigor och då blir det fritt fram för bladlössen igen.

Fast om man blir av med bladlössen kan de inte komma igen. Hur vet du förresten storleken på trädet? Det kanske var ett litet pytteträd. biggrin.gif
millaan
I mitt fall är det flera helt nysatta äppelträd med ett par grenar vars. Och bladlössen åt upp de små stackars bladen fullständigt så jag ville verkligen bli av med dem.
Gossen Ruda
CITAT (millaan @ 17-08-2011, 20:49) *
I mitt fall är det flera helt nysatta äppelträd med ett par grenar vars. Och bladlössen åt upp de små stackars bladen fullständigt så jag ville verkligen bli av med dem.

Misstänkte det, man går inte med en handspruta och sprutar ett stort träd. biggrin.gif Småträd kan ta skada av för mycket ohyra även om de kanske inte dör.
millaan
CITAT (Gossen Ruda @ 17-08-2011, 21:08) *
Misstänkte det, man går inte med en handspruta och sprutar ett stort träd. biggrin.gif Småträd kan ta skada av för myckert ohyra även om de kanske inte dör.

Haha, nä det hade väl varit en syn för grannarna om jag klättrade omkring i ett stort äppelträd med en liten handspruta a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon