gunsta
Hej!

Jag har förstått att på detta forum finns djup kunskap om klematis, bäst att utnyttja den möjligheten.

Min fråga är: vilka sorter bör en nybörjare (som jag ) satsa på? Växtzonen är IV – jorden/tomten är ganska torr. Alltså – bra och växtvilliga klematis. Tilläggas bör att mitt senaste köp var en viticella, Etoile Violette.

Vänligen Gunstagubben.
Kajsa
Fortsätt med viticella sorter, dom är enkla med lite bekymmer. Bara man gör ett noga jobb när man planterar och klipper tillbaka dom första året, andra året kommer dom sedan med full kraft. Du kan kika runt i mitt album/Klematis.


Etoile Violette är en av mina större klematis, den är törstig och kan få lite mjöldagg om man inte vattnar vid torka, klipper ner den sen höst.
fridsbacka
oj vad vacker =) , vill ha !! =)

har själv morän jord så lär väl gräva ur ganska kraftigt antar jag ? om man ska få nån klematis att trivas
Finn Klematis
Hej!

Köp klematis klippgrupp 3 från våra östra grannländer.
Det är problem med min hemsida,men Du kan komma
in på den enligt följande:Sök Finn Eldh på Googel, tryck
på Skapad på en mac.
Hemsidan är kapad och vi får inte ordning på den.

Finn.
Kajsa
Vad tråkigt Finn, hoppas du får ordning på din hemsida !

Fridsbacka
Jag köper en 50 liters säck med Rosjord till nya klematis och använder hela säcken till gropen och jag lägger också några nävar benmjöl i jorden. Vattna hela sommaren sedan.
gunsta
Tack för svar - jag har förstått så mycket att viticella sorter är sådant som kan passa mig, även klematis ur atragene gruppen. Min undran är kanske mer specifika sorter - vilka är 'säkrast' av viticella o s v.

Jag har precis köpt en Negritianka - och nu undrar jag om det var ett klokt val .... smile.gif

En fråga till Kajsa - använder du hela säcken till en klematis - jag köpte rosjord - men tog kanske en fjärdedel och blandade med den befintliga jorden när jag satte Etoile Violette.

Finn, jag har sparat din hemsida som ett 'bokmärke' och den fungerar utan problem för mig.

Tack snälla ni för att ni tar er tid att besvara mina 'okunniga' frågor och undringar.

Vänligen Gunstagubben.
Kajsa
Jo jag använder hela påsen då får den en bra start.
Jag har också köpt Negritianka från Odla dom var puttesmå men det blir snart fart på dom. Den var från Ukraina så jag vill tro den är tuff, sen storblommig.
gunsta
Kajsa!

Jag har också köpt Negritianka från Odla. Jag har gjort så att jag har planterat den och dom andra klematisarna (atragene-sorter) i större krukor. Jag har också brett ut rötterna i krukorna så att dom kan etablera sig bättre. Jag tänkte plantera dom permanent senare i sommar/höst - Är det klokt att göra så, d v s plantera om dom i större krukor?

Ang rosjorden ska i fortsättningen följa ditt råd.


Tack för kloka råd - Vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon