Full version: Rota fläder
Myosotis
Har klippt av några fläderpinnar och satt i vatten, de kan ju få rötter ibland. Stoppade några direkt i jorden i fjor, det har funkat förr men denna gången var det ingen som tog sig så nu tänkte jag testa att ha dem i vatten ett tag först. Hur får man dem att rota sig säkrast? Hur mycket blad ska man lämna kvar på pinnarna?
Christa
Vet inte svaret på sticklingar men att så bären verkar funka bra. Jag hade en fläderbuske där jag bodde tidigare och det blev massor av små fläderbuskar lite här och där.

Vi har fått självsådda plantor på flera ställen här också trotts att vi inte har någon egen fläderbuske.

Dom växer fort så just när det gäller fläder så vinner man nog inte så mycket på sticklingar som när det gäller en del andra buskar.

Om du vet något ställe där de växer mycket fläder så kanske du till och med kan hitta någon liten självsådd buske.
Myosotis
Hm, nej här blir det aldrig några självsådda från vårt lilla träd/jättebuske. Jag vill ha stora snabbt, det är hönsen som ska få lite buskar och de skulle nog krafsa upp små, dessutom vill jag inte vänta, de ska helst ge lite skydd och omväxling redan i vinter. Har redan klippt och satt i vatten, får väl fortsätta experimentera om ingen vet och så kan jag ju stödså några i höst för säkerhets skull.
Katarina H
Jag satte fläderpinnar både i vatten och stack ned i jorden och fick dem att ta sig. Vill minnas att jag fick bra svar här på Odla kring hur man skulle göra så sök i forumet. Den flädern är numera hur stor som helst.
Huggorm
Man kan även prova avläggare. Man ställer helt enkelt en rejäl kruka intill busken, och böjer ner en gren mot jorden. Exempelvis kan man lägga en sten på för att hålla kvar den. Där grenen har kontakt med jorden bildas rötter, och efter ett tag kan man kapa grenen och plantera sin nya buske. Det går bra att göra med även stora grenar, förutsatt att man kan böja dem på ett bra sätt utan att de går av.
Myosotis
Tack för tipset, nu har jag i och för sig kapat alla lämpliga grenar redan. Och sen är det så att jag inte har plats för många stora rötter, vill inte göra ett hål större än pinnen helst för att inte hönsen ska krafsa upp dem. Ett litet stabilt hål mitt i gräsmattan är inte krafsbart på samma sätt.

CITAT (Katarina H @ 25-06-2011, 00:08) *
Jag satte fläderpinnar både i vatten och stack ned i jorden och fick dem att ta sig. Vill minnas att jag fick bra svar här på Odla kring hur man skulle göra så sök i forumet. Den flädern är numera hur stor som helst.

Tack, det inger ju hopp. Har inte tänkt på att söka här faktiskt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon