merlin68
Nu har vi haft vår trädgård i snart 9 år. De senast åren har det börjat "flytta in" fler och fler djur i den. Numera har vi ett fast bestånd av
* en kopparödla som bor mellan två pallkragar
*en stooor padda håller till i dammen och trädgården, sist övervintrade den i en jordpåse som låg framme över vintern, jag höll på att mosa den när jag skulle ta ut jord på vårkanten fear.gif
*två gigantiska skattbon i en stor tall
*en nyinflyttad ekorre som är en riktig buse, katten "hatar" den liksom skatorna som jagar honom/henne.
*igelkottar, sork, harar och en massa andra djur...

Sedan vi byggde stora dammen har vi dagligen (nattetid egentligen) besök av en räv och en älghona och flera rådjur. Älghonan brukar titta in genom fönstret, lite (ganska) obehagligt att den börjar bli "tam". Dessutom äter "vilddjuren" det mesta, rosknoppar, sallad, samtliga knoppar på höstfloxen....de gick t o m in på altanen där de åt upp penseerna ranting.gif Tror jag ringer till Runar Sögaard med geväret flirting.gif Vildsvin har setts några km härifrån...undrar när de kommer och gräver igenom kökslanden....
Peztis
Sork i mängder, igår väääääässsste en huggorm åt oss! En liten groda skuttade förbi på kvällen, fladdermössen flyger på kvällen.

Har också sett vildsvin några km bort, tre älgar stod på åkern intill, rådjuren trampar upp stigar in till trädgården och hararna skuttar runt.

Våra katter har fullt upp!!!
HelénE
Förra året hade jag enenorm padda som envist bosatt sig i en storlåg kruka på altanen. Jag flyttade den flera gånger, långt ut på åkern men det tog bara några dagar så var den tillbaka.

I år har jag inte ställt upp den krukan men nu tror jag paddan bosatt sig i buskaget bakom mina rabarber istället.

Annars bor här inte så många vilda djur, jag har både hund och katt så inget får vara ifred. Men utanför staketet finns det gott om rådjur, hare, räv och ibland älg. Vildsvin finns i närheten också, grannen fick en chock förra året när hon låg och solade och upptäckte att ett svin stod i skogsbrynet o glodde på henne.

Helén
Överbölingen
Det är väl något av det finaste vi får uppleva när vi delar vår lilla del av Sverige till övrig fauna. Är inte riktigt säker på om jag gillar sorkarna.
Men i boken "Populärmusik från Vittula" beskrivs en osviklig sorkfångningsteknik.
Vi har aldrig tidigare noterat så många fågelarter som denna försommar. Trots att vi hade bara någon talgoxe och blåmes vid fågelborden.
Älg och hare samt räv och ekorre dyker det upp här. Men efter loinvasionen så är rådjuren sällsynta. Kronhjortarna ökar och i vårt viltvårdsområde bedöms det som ett 20-tal på spridda håll. Jag seren grupp på fyra djur då och då nere på lägdan.
En ungbjörn såg vi för några år sedan. Och andra året vi ägde stället så hittade vi spår (nysnö) efter två vargar på väg söderut.
Så nog är det spännande allt.
Olle A
I min lilla "trädgård" (naturtomt) får jag ibland besök av mina vänner rådjuren. Matar man dem på vintern får man ju räkna med att de även finns här på sommaren, men eftersom jag inte har några dyrbara växter är de alltid välkomna. I holkarna häckar talgoxe, blåmes och svartvit flugsnappare. Längre ut i grannskapet brukar jag se harar, och igår kväll såg jag en räv och en flock kronhjortar. Ekorrarna som åt solrosfrön och jordnötter här i vintras har jag däremot inte sett på ett tag, inte heller älgarna som höll till här i början av vintern.

Olle
ängsvädd
I starholken häckar - starar biggrin.gif I mesholkarna blåmes eller talgoxe.

Grodor och paddor lägger rom i dammen och håller till på tomten.

Tyvärr skrämmer min hund bort många vilda djur som exvis rådjur.
gnon49
Det intressantaste just nu är nog "mina" fågelungar. Gissar på grå flugsnappare, men är inte säker. Boet är byggt precis i ögonhöjd intill en dörr i ladan. POj vad dom gapar med sina näbbar. Koltrasten "tillhör" trädgården liksom grodorna i dammen. Rådjuren lyser med sin frånvaro, och det är jag glad för nu i blomstertider. Kopparödlor ser titt som tätt men tyvärr lyckas jag klippa dom med gräsklipparen ganska ofta.
KRT
I vår nyanlaga pyttedamm har en mellanstor groda bosatt sig, vet inte hur många gånger h*n skrämt livet ur mig när den hoppat iväg när jag passerat smile.gif
I vedskjulet bor en stor groda, och troligen en igelkott också. Inga ormar vad jag har sett.....

Talgoxe i en holk och koltrastar i en stor tuja på gränsen till grannen.

Har sett mård eller iller (lite för snabbt möte och för mörkt för att skilja säkert) hoppandes längs gatan och förra veckan hittade jag 5(!) bajshögar på gräsmattan som jag tror är från grävling. Ekorrar finns i träden i närheten, men de är inte så ofta hos oss.

Bor lite mitt i området vilket jag är glad för; finns gott om gris runt omkring. Även rådjur men de har jag inte heller sett i trädgården. Fasaner hade vi gott om i vintras, men nu på sommaren håller de till på åkrarna runtomkring.

Har också ett par glagor som bor i nörheten och brukar sväva över oss, men ännu har de inte vågat sig ner hos oss smile.gif

Sedan har vi naturligtvis en massa insekter och sniglar....
Aktivartist
En och annan snigel finns det allt såvida jag inte klippt dom ;-) kopparorm som solar sig har vi och även en snok som bor vid husgrundens platonmatta. Grodor och paddor finns det gott om trotts att vi inte fixat en damm ännu. Vi hadde en igelkott som strök omkring men har inte sett den i år. Hemska skator har dykt upp. Koltrastarna har vi flera par som dansar på gräsmattan dom e så fina. Älgen tittar oxå förbi lite då å då samt rådjuren fast peppa peppa så har dom inte ätit upp så mycket i år som dom brukar :-) Grannens kattor smyger sig in nu då dom förstått att min lilla hund inte finns kvar men tji fick dom för jag skrämms jag med :-) kanske skaffar vi katt?! Ja vi får se. Underbara humlor har vi och elaka blinningar. Vackra fjärillar flyger förbi och nästa år skall jag bjuda dom på en fjärillsbuske så blir dom glada!! Myggen och knotten älskar mig men har inte varit så många i år. Salamandern i dagvattenbrunnen har vi bara sett en gång i år. Kanske har den flyttat?!

Ja många är dom, dom härliga djuren. Vi skall ta hand om dom och samsas i symbios med naturen. Förutom med sniglarna!! ;-)
Natur liv
Koltrasten är det mest intressanta djuret, den beter sig som om den har trädgården som sitt revir. Så fort vi har grävt i ett land eller, som nu, rivit ned taket är den där ofta och inspekterar. Gissningsvis letar den efter mat, men det ser precis ut som om den ska ha koll på vad vi gör.
Överbölingen
Och! Vi har [attachment=63055:lekatt4W.jpg]fått en gudabenådad hjälp.
silos
Här på hyreshusets gård bor en igelkott och skatorna har bo på toppen av en björk.
MissLeia
Jag hittar stora vattensalamandrar, 4 st har jag boendes i kompostomådet nu. Fantastiskt söta! smile.gif
nällan
En stor snok som ålar fram och tillbaka längsmed husväggen... Han var fet sist och har inte synts på några dagar. Smälter väl födan i något stenparti.
ja man får ju se var man sätter fötterna, för den har nog vant sig vid oss.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon