CharlotteF
Jag skulle så gärna vilja ha en japansk blodlönn, de är så vackra! Men har inte plats för en så stor.. Finns det dvärg-varianter, eller kan man hålla den mindre med beskärning? Ca 1,5 m skulle vara perfekt! Är blodlönnar föresten rådjursmums?

Tack!

Charlotte
Huggorm
Då är det en rödbladig japansk lönn du skall ha, exempelvis någon sort av acer japonicum. Gå till plantskolan och se vad de har, nu är det ju sommar så då ser du direkt hur det ser ut.

Men rådjurssäker är tyvärr ingen lönn...
Gunilla T
Lönnar skall ju inte beskäras men det finns ett stort utbud av olika namnsorter av Acer palmatum, små japanska lönnar. Alla är inte rödbladiga men alla är vackra. Rödbladig är t.ex.
Atropurpureum och Bloodgood.

Det finns också en vackert grönbladig japansk lönn som heter Osaka Zuki, som blir vackert röd på hösten. Den anses tillhöra de mer härdiga av de japanska lönnarna. Nu vet jag inte vilken zon du har för de japanska lönnarna är känsliga. Här i zon 2 - 3 har jag iaf gett upp. De får kraftiga vinterskador om de alls överlever. Men odlar dui en bra zon är de japanska lönnarna bland det vackraste som finns i en trädgård.
CharlotteF
Tack!

Jag har tittat på både Atropurpureum och Bloodgood, gillar verkligen färg och form.
Jag bor i zon 2, men de senaste 2 vintrarna har vi haft löjligt kallt och mycket snö, så visst skulle det vara en chansning... Kan man täcka den på något sätt över vintern?
Sillywizard
Atropurpureum och 'Bloodgood' är bra och härdiga sorter, 'Bloodgood' är den absolut vanligast förekommande i handeln av de rödbladiga upprättväxande lönnarna. 'Bloodgood' är en specifik namnsort av atropurpureum och är ympad på en grundstam; om den inte är ympad, är den då frösått, och skall betraktas som en atropurpureum och inget annat. Dessa träd växer till 5-8 meter i höjd och bredd.

Båda sorterna hör till Acer palmatum och inte till Acer japonicum. Alltså Acer palmatum atropurpureum och Acer palmatum atropurpureum 'Bloodgood'
idali
Jag tror att en "Dissectum Garnet" skulle passa. Jättefina flikbadiga småbuskar, den blir max 2 m och de växer ju väldigt sakta...
Själv har jag i år satt en ozaka zuku och en atropurpureum och de är superfina:-) Men de blir ju lite högre.
Jag bor också i zon 2 och blir lite orolig av Gunillas ord men hoppas de klarar sig....
Gunilla T
CITAT (idali @ 28-06-2011, 14:48) *
Jag tror att en "Dissectum Garnet" skulle passa. Jättefina flikbadiga småbuskar, den blir max 2 m och de växer ju väldigt sakta...
Själv har jag i år satt en ozaka zuku och en atropurpureum och de är superfina:-) Men de blir ju lite högre.
Jag bor också i zon 2 och blir lite orolig av Gunillas ord men hoppas de klarar sig....


Lite tröstens ord då - Ozaka zuki överlevde vintern iaf...dock med frusna toppskott men den lever och frodas just nu. Har prövat många andra Acer palmatum men de har frusit så hårt att det vara bara att ta bort.
Huggorm
Ozaka zuki skall ju klara zon 3, så en normal vinter borde gå bra.
idali
Känns lite bättre:-)
Shabbadang
CITAT (idali @ 28-06-2011, 14:48) *
Jag tror att en "Dissectum Garnet" skulle passa. Jättefina flikbadiga småbuskar, den blir max 2 m och de växer ju väldigt sakta...
Själv har jag i år satt en ozaka zuku och en atropurpureum och de är superfina:-) Men de blir ju lite högre.
Jag bor också i zon 2 och blir lite orolig av Gunillas ord men hoppas de klarar sig....

Ja, om du vill ha dvärgväxande sorter så ska du inte plantera 'Atropurpureum' eller 'Osakazuki' eller 'Bloodgood'. 'Garnet' är en vanlig rödbladig dvärgsort, det finns också grönbladiga, gulbladiga och sorter med tvåfärgade blad. Det finns faktiskt hundratals sorter av japanska dvärglönnar, men i handeln är det några få som är vanliga. Zetas har stort sortiment om du bor i Stockholmstrakten. Att kombinera flera sorter kan vara mycket vackert, vanligt är att kontrastera rödbladiga och gulbladiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon