Alba
Jag har vanlig planteringsjord i en pallkrage.
Nu vill jag ha jorden fukthållande och även mer kalk i jorden.

Hur / vad ska jag bland i jorden för att få det ?

Det gäller jord för Akleja.

Jag har läst att den vill ha kalkhaltig och fukthållande jord. Jag hittar ingen info hur man får jorden så.
Gunilla T
Gödslad och kalkad torv..
Piccante
Tillsätt kalk för att få en kalkrikare jord eller om du har tillgång till det snäckskal.
Alba
CITAT (Gunilla T @ 26-06-2011, 19:26) *
Gödslad och kalkad torv..


Jag ska kolla hur det är med torven jag har - om den är kalkad.


CITAT (Markus_H @ 26-06-2011, 19:46) *
Tillsätt kalk för att få en kalkrikare jord eller om du har tillgång till det snäckskal.


Om jag behöver tillsätta kalk - är det någon särskild sort ?
kerstin z5-6
Jag tror inte du behöver bekymra dej om det.. jag har japansk akleja i surjordspartier.. är det bara akleja ta vilken jord du vill!
KRT
Hos mig växer aklejor överallt som ogräs, även i mitt "stenparti", en upphöjd kulle m sten o grus som är fruktansvärt väldränerad och absolut inte håller någon fukt smile.gif
Tror inte aklejor är så speciellt känsliga faktiskt....
Alba
Jag har också haft den uppfattningen att Aklejan växer som ogräs - nästan. Den växer jättebra där den inte ska vara.
Mina Aklejor ser ut som om det saknas något. Färgen på bladen är inte grön och frisk utan lite rödaktig eller hur jag ska beskriva det. Pga detta så googlade jag och hittade då uppgifter om kalk och fuktighetshållande jord.
kerstin z5-6
har du missformade blommor beror det på en stekel inte jorden
Alba
Nej blommorna är jättefina.
kerstin z5-6
Näringsfattigt?Har du gödslat? En pallkrage lakar ur näringen mkt fortare än om de var planterade nere i jorden Visst kan du pröva med kalk,tex vitt grus,snäckskal äggskal,
Alba
Ja det där med gödsling kan nog vara sant att det inte är gjort på länge.
Jag börjar med att tillföra gödsel så får jag se om bladen "friskar" till sig.

thanks.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon