Hasse_h
Håller som bäst på att rensa ut allt hallonsly och kirskål från slänten på vår baksida. Det handlar om många kubikmeter rens som jag kör bort... Jag räknar med att det kommer behöva upprepas flera ggr innan det ger upp. Hur funkar det med täckande svart väv, kommer det att få bort sådan rotogräs eller kommer det bara ligga därunder och vila för att sedan explodera igen när man tar bort den?

Nån som har tips på vad man kan göra med en sådan slänt när man väl fått bukt med ogräset? Den är utsatt för sol hela dagen och vindarna kommer åt bra från väster.

Hur har ni gjort med era jobbiga slänter?

Bifogar en skiss på släntens ungefärliga utformning.
fridsbacka
jag är allt utom kunnig men man borde kunna täcka det med svarta säckar alt nå annat svart och bränna ihjäl det , sen kanse vända på det och jobba bort rötterna , jag använder ett såll för att få bort rötter och 99,9% av rötterna fastnar i sållet =)

gjorde eget såll på jobbet i tryckt virke och en bit sträckplåt och anpassa storleken efter skottkärran . billigt och passar ju mitt ändamål
karinc
Jag har precis samma sak! En slänt full med sly (träd, hallon, krusbär) Jag har precis börjat rensa, och rensar först en stig så man ska kunna gå där och överhuvudtaget SE något, för slyet är högre än mig.
Sedan tänkte jag mig göra nån slags buskplantering med marktäckare, och eventuellt en bäck som ringlar sig neråt och slutar i en damm.
Angående ogräset så är det helt omöjligt för mig att gräva bort allt - dels ganska stort och dels massor med granrötter överallt (det växte massa granar där förr som vi tog ner). Jag har tänkt täcka med tidningar och sen plantera ovanpå.

Detta är dock en lång bit fram i tiden (tar tid att rensa!) så jag tar oxå gärna emot tips:) Kanske finns nåt bättre att göra med slänten?
kerstin z5-6
[attachment=62131:gfk5im12...khwdgw6g.jpg]beror på lutningen..Lutar det inte för mycket är kartongpapp + 30 cm jord tillräckligt. I denna jord planterar man och binder på så sätt den.Tistlar kan leta sig upp men det mesta dör under tiden kartongen förmultnar.<<<granrötter bara jordförbättrar medan sly är värre..

Kanske nåt sånt här fast detta är en relativt skuggigt område
Gossen Ruda
Om man täcker med någonting och sen lägger på jord, är det inte stor risk att allt kanar av? Det behövs inte mycket lutning.
KatteLatte
Kartongpapp - hmm; kanske det kan vara lösningen för en sluttande rabatt där jag fått problem med invasiv rödklöver?

Hade i alla fall funderingar på att bygga en mur i nedre kanten av den rabatten för att få det mera terrassformat.

För just nu verkar jag gå bet på den rabatten. Rensade bort ALLT förra sommaren och täckte med pressenning (jättefult), i våras rensade jag klöverrötter igen och sattte sen potatis för att kväva resten av klövern men det verkar inte funka.
Gossen Ruda
Det finns tre saker som hjälper mot rotogräs. Många års grundlig rensning, täckning med någon presenning i ett par år eller en sprutning med Roundup. Valet är ditt. Det är fö en svårutrotad myt att potatis hjälper mot ogräs. Rensar du ofta potatisen hjälper det lite men då är det enklare att inte odla något alls eftersom rensningen blir effektivare.
Hasse_h
Många bra tips o idéer här, tack för det. Jag får nog ägna de närmsta åren åt att envist fortsätta rensa bort det som hittar upp, förr eller senare borde det väl ge med sig. Någon som vet om hallonrötter dör av att bli täckta med väv/plast/presenning i ett par år? Det är väl antingen det eller *ound*p en mörk natt som är aktuellt för min del.
Gossen Ruda
CITAT (Hasse_h @ 28-06-2011, 08:30) *
Många bra tips o idéer här, tack för det. Jag får nog ägna de närmsta åren åt att envist fortsätta rensa bort det som hittar upp, förr eller senare borde det väl ge med sig. Någon som vet om hallonrötter dör av att bli täckta med väv/plast/presenning i ett par år? Det är väl antingen det eller *ound*p en mörk natt som är aktuellt för min del.

Jodå, det dör om det blir täckt. Fast bara om allt blir täckt, rotsystemet kan vara flera meter i omkrets med skott som sticker upp här och var. Gäller fö även kirskål och andra rotogräs.
Hasse_h
Hmm... kan bli knepigt att täcka 100%... hallonsnåren är ju inte begränsade till min slänt utan växer även inne på grannarnas tomter på två sidor där slänten fortsätter samt på kommunens allmänning... grannarna har inga planer på att rensa sina ytor så där lär de fortsätta trivas. Allmänningen består av en platt ängsliknande gräsyta där hallonskott poppar upp, men jag klipper den regelbundet med trimmer så där är det inget problem.

Funderar på om man kan gräva ner nån barriär av markväv stående vertikalt i flerdubbla lager runt slänten? Skulle det funka? Fast kanske blir djupt...hur djupt kan hallonrötter leta sig ner?
Gossen Ruda
CITAT (Hasse_h @ 28-06-2011, 10:22) *
Hmm... kan bli knepigt att täcka 100%... hallonsnåren är ju inte begränsade till min slänt utan växer även inne på grannarnas tomter på två sidor där slänten fortsätter samt på kommunens allmänning... grannarna har inga planer på att rensa sina ytor så där lär de fortsätta trivas. Allmänningen består av en platt ängsliknande gräsyta där hallonskott poppar upp, men jag klipper den regelbundet med trimmer så där är det inget problem.

Funderar på om man kan gräva ner nån barriär av markväv stående vertikalt i flerdubbla lager runt slänten? Skulle det funka? Fast kanske blir djupt...hur djupt kan hallonrötter leta sig ner?

De hallonrötter jag dragit upp har legat ganska grunt, gräver du ner en kant några dm klarar du dig nog. Satsa på upp mot en halvmeter för säkerhets skull.
karinc
Kerstin, är det en bäck där i mitten eller ser jag fel? Fint du har!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon