stensätter
Ska fästa nät runt trädstammar som klätterstöd för klematis. Det är fullvuxna björkar, aspar och tallar. Kan jag använda små spikar att fästa nätet med eller skadar det träden? I så fall vad finns det för alternativ?
Stensätter
Fågelvägen
Spik i stammen är ju inte så bra för träden.
Om du sätter nätet runt stammen så möts väl nätändorna på baksidan av trädet? Då kan du fästa ihop nätets sidor med några ståltrådsstumpar. Ännu snyggare blir det om du liksom flätar in en ståltråd hela vägen längs nätskarven.
Klematisrankorna får bäst stöd om det blir lite glapp mellan nätet och stammen. Dessutom kanske träden växer fortfarande.

Det kan bli svårt att få klematis att trivas vid en björkstam. Björkrötterna knycker småningom både näring och vatten. Klematis i en stor kruka kanske?

stensätter
Tack för bra tips!
Åsa zon 6
Jag har en klematis klättrande i en björk, sedan flera år tillbaka. Den trivs alldeles utmärkt! Jag grävde ner en rotspärr mot björkens stam och det verkar ha fungerat. Rotspärren består av min favoritprodukt i trädgården... markduk! Den sorten man har när man bygger vägar. Den stoppar allt som kommer underifrån. Perfekt under t ex grusgångar.
Gunilla T
Tyvärr, säger jag....det kommer inte att gå med clematis runt tall, asp och björk. Där blir alldeles för torrt och näringsfritt pga att de stora träden tar allt som finns att få. När man vattnar, vattnar man träden. Clematis behöver en planteringsgrop på 60 bred och 60 djup ungefär, fylld men god jord. Gör du en planteringsgrop nära trädet så tar det inte ens en säsong innan trädens rötter helt invaderat gropen.

Visst kan man använda markduk, det håller bort rotogräs men efter ett tag tar sig trädrötterna igenom markduken. Det enda som håller är i så fall byggplast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon