trädgårdsarbete
Fick ett citronträd för snart ett år sedan. Det har stått i ett kallgarage i vinter i en "Plant in Pod" med värmare, krukisolering och skydd. Tog ut det i slutet av april och ställde den i mitt växthus. Duschade och vattnade trädet. Snart blommade det rikligt och i maj ställde jag ut det på en solig och relativt lugn plats i trädgården. Sedan hände något, bladen blev blekare och på dess undersida upptäckte jag små röda prickar som färgade fingret rött när man tog på dem.
Nu har jag duschat hela plantan (varje blad!) med såpvatten två gånger men bladen förlorar mer och mer av sin mörka gröna färg och de små karten efter blomningen har blivit svarta. Trädet har inte tappat några blad. Det är planterat i citrusjord i en rymlig plastkruka med dräneringshål. Har fått citrusnäring en gång i veckan.
Hur ska jag få trädet friskt igen?
Sainty
Förmodligen något sorts kvalster (spinn), kanske panonychus citri. Som råd brukar folk ge Provado mot spinn att spreja med, flytande parafinolja från apoteket, eller en blandning av såpa och tröd/tgul. Här är valet ditt men ska du käka citronerna så undvik provado-produkter.
Crazy4Flowers
Googla på spidermite eller sök på detta forum, verkar vara bra grejjer.
Bassam
Hej

Det är Röd Spinn ; man kan bekämpa på :

1 Ta bort skada delar.

2 --Biologisk bekämpning fungerar. Encarsia formo ock Macrolophus caliginosus (rovskinnbagge .

3 Den här bra recept

3 0,5 dl såpa
0,5 dl rödsprit
2.5 l ljummet vatten
det fungerar bra mot löss .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon