Full version: Fläder!
Bettis
En liten undran, jag skulle gärna vilja plocka fläder och göra saft, jag vet ju hur fläderbusken ser ut men har hört att man inte kan plocka all fläder för det finns "falsk" fläder också, gör det det???
KatteLatte
"Falsk" fläder eller druvfläder; den får röda bär och blommar avsevärt tdigare än den "riktiga" flädern, sambucus nigra, som får svarta bär.

Druvflädern har blommat för länge sen, vanliga flädern blommar nu (iaf här).

Sen vill jag slå ett slag för att även utnyttja bären på vanliga flädern, framemot september. Blir jättegod saft och gelé/marmelad.
Bettis
thanks.gif för svaret, då vet jag bättre. Du menar att den vanliga som blommar nu och sedan får varta bär det är alltså den man väntar på och tar bären i september, sitter bären kvar så länge efter blommningen?
KatteLatte
Beror ju helt på vad man vill använda. Vill du göra fldervin eller flädersaft av svensk traditionell modell så tar du blomklasarna och det gör du ungefär nu.

Vill du använda bären istället, vilket jag föredrar (är uppväxt i Tyskland), så väntar du till storleksordning september. Bären har för övrigt en rätt stark och karakteristisk smak, så vin skulle jag nog i alla fall inte försöka göra på enbart fläderbär, däremot provade jag förra året att blanda ihop de med litet annat, tror det var den satsen som jag gjorde på vinbär. Blir väl dags att provsmaka snart.
*Stintan*
Flädern på bilden är druvfläder och den ska du inte använda. Den är giftig sägs det! Äkta fläder har platta blomställningar och får som sagt svarta bär. Om man bryter en kvist så ser man att druvflädern har brungrå märg medan den äkta flädern har vit märg.

Jag har bara gjort saft på blommorna så vet inte hur det blir av bären. Kolla i "Receptavdelning" där finns flra trådar med vad man kan använda fläder till.
Eva 33c
I mina ögon ser bilden ut som sambucus nigra, äkta fläder. Druvfläderna (s. racemosa) blommor är mer gröna och ännu "toppigare" och täta. Men framförallt har den vid det här laget blommat över för länge sedan. Även hos mig i zon 5 har den nu klasar av omogna gröna bär. Däremot så blommar min äkta fläder just nu.
Är du ändå osäker på sort så vänta på bären så vet du till nästa år i allafall. Blir de svarta så är det rätt sort : )
*Stintan*
CITAT (Eva 33c @ 29-06-2011, 11:16) *
I mina ögon ser bilden ut som sambucus nigra, äkta fläder. Druvfläderna (s. racemosa) blommor är mer gröna och ännu "toppigare" och täta. Men framförallt har den vid det här laget blommat över för länge sedan. Även hos mig i zon 5 har den nu klasar av omogna gröna bär. Däremot så blommar min äkta fläder just nu.
Är du ändå osäker på sort så vänta på bären så vet du till nästa år i allafall. Blir de svarta så är det rätt sort : )


Ja Bettis bild kanske lurar mig men som sagt det går även att kolla hur märgen i grenarna ser ut,

[attachment=62194:gallery_...77_28073.jpg]

överst äkta fläder
underst druvfläder
Bettis
Jätte thanks.gif thanks.gif för all hjälp nu har jag nog klart för mig vilken som är vilken, jag ska inte göra vin men tänkte ev göra saft så jag väntar till september.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon