Full version: Tips mot rödmyror!
Katarina Odla.nu
Hej! Jag har fått en fråga till redaktionen:
Finns det ingen som har något gammalt "husmodersknep" mot pissmyror (typ som malen kanel för svartmyror). Vore ytterst tacksam för ett bra och helst giftfritt (för barn och hund) tips.

Någon som vet!
/Katarina på redaktionen
Tullerull
Usch nu fick jag tillbaka mitt dåliga samvete. Jag har blivit otroligt blödig när det gäller att döda småkryp ute i naturen. Det är ju ändå deras naturliga miljö.. Vad ger oss rätten att döda dem bara för att vi är större?

Men jag gör det ju tyvärr själv också. Man vill ju inte ha massa myror o sånt där man påtar. Men jag får alltid så dåligt samvete.

För 2 år sen tog jag död på ett helt samhälle pissmyror med roundup. Jag sprutade och sprutade och de sprang där förtvivlat och försökte rädda sina ägg. usch! Jag får så dåligt samvete när jag tänker på det.

Men roundup var effektivt. Jag vet att du söker efter ett giftfritt alternativ, men jag har läst att roundup förlorar sin effekt så fort det kommer i kontakt med jorden/marken. Att det bara är giftigt för bladen de hamnar på liksom.

Ja ja jag vet att det inte är vad du söker.. men det var effektivt myt myror i alla fall. Snyft.
Katarina Odla.nu
Hej Tullerull!
Det var en hjärtskärande historia...
Nu när du fick skriva om det så kanske det dåliga samvetet kan släppa...
Alla gör vi väl nåt ibland som inte riktigt följer hjärtat och våra principer.
/Katarina
Tullerull
mmm.. sant.
Red Top
Vatten, vanligt hederligt H2O. Garanterat giftfritt, fast det beror kanske på var man bor. unsure.gif biggrin.gif

Myror gillar inte när det är blött. Man får vara ihärdig och vattna mycket där de håller till. Man kan också rota runt lite i boet med en pinne. De tröttnar rätt snart och flyttar med ägg och allt.
Azur
Med rödmyror, menar du stackmyra eller tuvmyra? Och varför inte använda myrr-dosor?

I USA vet jag att de bl.a. bekämpar eldmyror genom att hälla kokande vatten ner i deras bohål - det kan säkert funka på andra myror också. Inomhus/på regnskyddade platser kan man döda myror genom att strö ut kiselgur. Kiselgur (diatomit, "diatomaceous earth") används till att klarna upp vattnet i pooler, och är mikroskopiskt smått & vasst glasdamm. Det dödar insekter som får det på sig genom att kornen skär sönder huden i deras leder.

Varken kokande vatten eller kiselgur är ofarligt. Undvik att få kiselgur i ögon eller att inandas dammet - använd skyddsglasögon och damm-mask när du strör ut det.

Olle A
Jag använder inte gärna kemisk bekämpning, men när myrorna börjar bygga en stack vid min husvägg får de räkna med att bli bjudna på en myrdosa! mad.gif

[attachment=62232:Myrstack.jpg]

Olle
HelénE
Finns ett medel som heter myrnix http://www.pharmaxim.com.serverx.songnetwo...myrnix_info.htm som tom är kravgodkänt och spm fungerar jättebra.

Helén
Azur
Myrnix är just kiselgur (andra namn: diatomit, diatomaceous earth) som jag skrev om tidigare. Jag visste inte att det såldes som bekämpningsmedel här i sverige, men det är som sagt ganska vanligt i USA.
fridsbacka
har samma problem själv o det blir värre , stackmyrorna bor nu i stenmuren,underlocket till vattenbrunnen,i stubben, svartmyrorna bor i samtliga rabatter även i ogräset,småa rödmyrorna bor under stenarna vilket resulterar i 2500 kvm yta med myror överallt , tidigare hade jag hästmyror i hus stommen och i trädgården men dom har jag fått lite bukt med , men det krävdes motorsågen i husväggen och såga bort boet sen lägga i virke igen

Och jag hatar myror , kan vara sen jag blev biten som barn av dom samtidigt som det inte finne en enda grön yta där man kan ligga och njuta av livet utan att ha myror överallt på sig
Pia MN
Hej
Jag har använt vanlig ospädd saft "Fun Light" och det funkar kanon. Den innehåller det konstgjorda
sötningsmedlet aspatam och tar död på myrorna!
fridsbacka
låter ju jätte smidigt =) kan man dricka själv med =)
Åsa zon 6
Jag har bjudit mina myror i växthuset på lightläsk. De försvann direkt. Efter 3 dagar såg jag några enstaka stackare så då fick de lite till och sedan dess har jag inte sett dem. Konstgjort sötningsmedel ska man inte leka med om man är myra! Efter detta kommer jag aldrig att äta eller dricka någon lightprodukt... och jag kommer definitivt inte att låta mina barn göra det.
amaira
Hmm, tänker... Sötningsmedel, går det inte lika bra med sacketter då? Upplösta i vatten. Så slipper man slösa dyr läsk eller saft på myrorna.

Men jag vet inte vilken effekt konstgjorda sötningsmedel har på naturen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon