Full version: Hagtorn igen!
Sisilisko
Hej!

Ursäkta att jag postar igen, skrev i en gammal hagtornstråd men ingen verkar ha hittat den så jag försöker igen...Jag har alltså en Hagtornsfråga. Hur beskär man den?
Jag inser att pyramidform är önskvärt...

Min hagtornshäck är 4 meter hög och vajar som en plym. Jag håller i sak med Malcom från den tidigare tråden: hagtorn är hemskt! Kul förresten att någon beskrivit att den är nöjd med sin hagtorn. Jag har mediterat på att klippa hagtornshäcken sedan påsk och NU ska det ske.

Tyvärr vätter min del av häcken mot nord-ost och får bitvis dåligt med sol. Det blir inte bättre av att den står som en plym. Häcken "visar spirorna" eller man ser stammarna och jag vill verkligen få den att bli en tät vacker vägg.

Är det bara att kapa och att klippa nära stammarna? Kommer rotskott?

//S
Jag har tagit bort det tidigare inlägget.
Gossen Ruda
Eftersom ingen svarat tar jag till orda. Jag har ingen egen erfarenhet av hagtorn men har läst på i några böcker. Större beskärningar på bredden och höjden verkar vara bäst att göra på vintern, på sommaren putsar man bara. Var sjätte vecka stod det i en bok. smile.gif Jag har letat efter en uppgift som jag läst nån gång men hittar den inte. Det gällde att häcken visar spirorna. Uppgiften jag letade efter gällde att just hagtorn vill gärna stamma upp sig själv, den stryper grenarna längst ner på stammen och den skjuter inte nya.
Sisilisko
Tack!
Jag har också tittat i en bok, just det där med putsningen var 6 vecka läste jag också... URK! Det finns andra saker jag hellre gör i trädgården. Å andra sidan antar jag att det motverkar uppstamningen.
Som min sambo irriterat säger:
Hagtornshäckar är en jävligt dum idé, varför får man för sig att skaffa en över huvudtaget.

//S
Shabbadang
CITAT (Sisilisko @ 29-06-2011, 13:11) *
Hej!

Ursäkta att jag postar igen, skrev i en gammal hagtornstråd men ingen verkar ha hittat den så jag försöker igen...Jag har alltså en Hagtornsfråga. Hur beskär man den?
Jag inser att pyramidform är önskvärt...

Min hagtornshäck är 4 meter hög och vajar som en plym. Jag håller i sak med Malcom från den tidigare tråden: hagtorn är hemskt! Kul förresten att någon beskrivit att den är nöjd med sin hagtorn. Jag har mediterat på att klippa hagtornshäcken sedan påsk och NU ska det ske.

Tyvärr vätter min del av häcken mot nord-ost och får bitvis dåligt med sol. Det blir inte bättre av att den står som en plym. Häcken "visar spirorna" eller man ser stammarna och jag vill verkligen få den att bli en tät vacker vägg.

Är det bara att kapa och att klippa nära stammarna? Kommer rotskott?

//S
Jag har tagit bort det tidigare inlägget.

Ja, du kapar ner häcken under vinterhalvåret, ända ner till marken. Det kommer upp nya skott och du får chansen att forma häcken på korrekt sätt. Gör det.
blomnettan
Tänk verkligen på att slänga varje litet klipp i tex en skottkärra, annars blir det lätt kvar nån kvist som man kan få i foten......aj, aj
-fear-.gif
Sisilisko
Tack för de svar jag fått. Jag ska prova att ta av häcken i marknivå på ett par ställen för att se resultatet.

@blomnettan: Vi klipper häcken med en pressenning under, städar pressen NOGA och klipper sedan vidare, vi har in alles 50 meter Hagtornshäck så det finns att göra.
Jag skulle inte råda en en da människa att sätta denna sorts häck. Den är Farlig!

Tyvärr har våra äppelträd vuxit ihop med Hagtornshäcken på ett par ställen så det är mycket att beskära just nu. Jag älskar äppelträden, de är ljuvliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon