Okunnig1
Hej!
Jag hälper mina datorhandikappade föräldrar att identifiera några växter i deras trädgård, och tänkte att ni här på Trädgårdsforumet kanske kunde hjälpa till. Så om någon har några ideér om vad bilderna föreställer så skriv gärna!
De två första bilderna är på samma växt.

Tack på förhand, trevlig sommar!


1a.jpg


1b.jpg


3.jpg


2.jpg

Mvh
Fam.
Blixt

Olli
Den längst upp är kardborre.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kardborresläktet

Om man klämmer lite på den inser man att den inspirerade till kardborrsapplikationer på kläder och dylikt. När jag var liten kastade vi dem på varann och så fastnade de.
Olle A
Den med de vita blomklasarna är kermesbär (Phytolacca acinosa).

Olle
Peztis
CITAT (Olli @ 30-06-2011, 14:49) *
Den längst upp är kardborre.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kardborresläktet

Om man klämmer lite på den inser man att den inspirerade till kardborrsapplikationer på kläder och dylikt. När jag var liten kastade vi dem på varann och så fastnade de.

Jag lovar, att man som liten tjej med halvlångt hår i kombination med bröder och pappa INTE gillar kardborrar! Fast det var fasligt skoj att kasta på dem, i o f s! devil.gif
Anna-Karin Lundberg
Sista bilden kan vara vaxklocka, men ta det med en nypa salt. Jag har en i min trädgård, men hon är ny här. Jag är inte hundra, känner inte växten så väl.

Man gillar ju olika och man odlar vad man vill, men i min trädgård skulle kardborren klassas som ogräs. Men sånt väljer man själv, det är en rätt ståtlig planta.
varghem
dom vita små blommorna på bild 2 är mattram... starkt spridande
Gossen Ruda
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 01-07-2011, 07:36) *
Sista bilden kan vara vaxklocka, men ta det med en nypa salt. Jag har en i min trädgård, men hon är ny här. Jag är inte hundra, känner inte växten så väl.

Man gillar ju olika och man odlar vad man vill, men i min trädgård skulle kardborren klassas som ogräs. Men sånt väljer man själv, det är en rätt ståtlig planta.

Mina vaxklockor har hela hjärtformade blad lite naggade/sågade i kanten
Okunnig1
Tack för hjälpen!
Hälsar föräldrarna
ggn
Sista bilden fotblad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon