Full version: Rossvik äpple
sassabrassa
Var kan man köpa ett dylikt äppelträd? Bor i Södertälje och har dålig koll på plantskolorna i länet (de som finns kvar). Är beredd att åka en bit för just detta, extremt lagringståliga äpple.
Jan af Lisö
Kolla med Julita genbank (men det är inte 100% säkert att de har detta äpple).

Jag ser att Äpplekonsulten har denna sort, så han kan säkert tillverka en "Rossvik" åt dig.
http://apelkonsult.se/index.php?page=ympris

Jag tror att man okulerar äpplen nu till sommaren, så kontakta honom asap.

Rossvik är ett så pass ovanligt äpple att inga(?) har det i sitt standardsortiment, nämns inte ens i Ebe Plants katalog.

sassabrassa
Tackar.
Så Julita har försäljning av träd?
Jan af Lisö
Det (dvs försäljning, incl. ympning av custom-träd) hade Julita för några år sedan när Håkan Svensson var föreståndare för NGB (Nordiska genbanken), vet ej hur det är nu.

Sen är Rossvik ett värmlandsäpple (om jag inte minns helt fel, har inte mina pomologier här) så det är inte 100% säkert att Rossvik finns på Julita. Ring och fråga (om någon kan svara mitt i sommarvärmen).
sassabrassa
Är egentligen inte så petnoga med att det ska vara just Rossvik. Det handlar bara om att jag vill ha ett äpple som är hållbart in i april-maj (vilket rossvik sägs klara). kanske finns det fler sorter som med rätt förhållanden klara det?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon