Nila
Kan ingenting om beskärning, och undrar om någon kan tipsa om hur jag ska bära mig åt för att min schersmin inte ser ut så här?? Gröna fula skott som spretar rakt upp och grenar som spretar... Inte vackert precis. angry.gif [attachment=62645:005.JPG]
Anki V
Att den ser ut som den gör beror på att den blivit fel beskuren tidigare.

På vårvinter tar man bort de äldsta och risigaste grenarna ända ner vid basen. Om man kapar genarna mitt på får man en buske som ser ut som din…….Vaktmästarbeskärning tror jag det kallad.

Nå väl,….de gröna långa skotten kommer nog att blomma nästa år.

Det kommer nog att ta några år innan du får en vacker buske igen men alternativet är att du skär ner hela busken och den får börja om igen.

/Anki
Gartner50
Skär ner den till ca 10cm. I år har du 30-40cm höga skott o nästa år har du ngn blomma o skotten är 80-100cm. Kapa 20-30% av äldre stammar kommande år så har du en evigt ung jasminbuske.
Nila
Tack för era tips!

CITAT (Gartner50 @ 10-07-2011, 23:39) *
Skär ner den till ca 10cm.

Och detta bör man göra under vårvintern eller?

thanks.gif
malcolm
Vad jag vet så skall man inte beskära/klippa en schersmin utan bara ta bort döda eller förvuxna grenar ända nere vid marken.
Aqvakul
CITAT (Nila @ 14-07-2011, 10:33) *
Tack för era tips!
Och detta bör man göra under vårvintern eller?

thanks.gif


Ja, radikal föryngringsbeskärning sker bäst på vårvintern. Utgallring av äldre grenar görs helst efter blomningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon