Full version: Hallon
Beatis
Skulle vilja ha en hallonbuske och undrar när det är lämpligt att plantera.
Något annat man ska tänka på? Tänker plantera den där den kommer ha sol hela dagen. Är det bra? Sprider sig hallonbuskar väldigt lätt? Jag bor i Skåne.
Några tips på bra sorter?
Cilla
Hallonplantor kan sättas när som helst, se till att vattna om du sätter nu bara.

Det klassiska är att sätta dem i rader så att man kan gå emellan och plocka, men de flesta av oss har nog erfarenheten att plocka i det vilda i stora snår där de ser ut som buskar över stora områden.Lite mindre praktiskt, men vanligt det med.

Finns en mängd sorter för din zon. Hallonplantor är billiga, du kan köpa flera och välja sådana som har olika mognadstid så du kan plocka nästan hela säsongen och fram på hösten.

Jag har inte odlat mycket hallon men gjorde i våras ett försök med ca 20 plantor, ca 10 sorter. Försökte att hitta E-märkta (eplanta.com) men då hade det blivit så få sorter, så jag slog till på icke E-märkta också. Alldeles för tätt sitter de allihop, det får bli utspridning av dem senare, eller så får starkast vinna...

Mullrikt vill de ha, köpejord går bra eftersom den är så torvrik. Sol måste de ha, jag har vilda plantor som kommer på norrsidan av hus och de hallonen är stora, röda men smakar äckligt vattningt. Bara att flytta plantorna, ut i solen ska de!
Peztis
Hallon gillar sol! Så det tilltänkta stället blir säkert perfekt!

Tänk på att hallon gillar att sprida sig via rotskott!!!! Och det kan ställa till det ordenligt om man som jag har hallonraderna intill kökslandet.
För att förhindra detta kan man antingen lägga en markduk eller så odlar du i hinkar. Vet att det var någon gubbe i en tidning som bara odlade i hinkar, han hade hundratals hinkar, han! smile.gif

Tror det var i det senaste numret att AoT som de hade en artikel om just hallon. De rekommenderade att ha några sommarhallon samt några hösthallon för att förlänga säsongen. Vill man variera sig finns det ju även de gula/vita hallonen som ofta allergiker klarar av.

Och i tidningen stod det även att nu och framåt hösten är det idealiskt att plantera dem (om jag minns rätt). Men jag håller med Cilla, de går att plantera när som, bara man vattnar.

Plockade för några dagar sedan ca 1 l från mina buskar och nu är det dags att vittja dem igen! Jisses vilken smarrig tarte jag gjorde med dem!!!!

Just ja, tänkte du bara ha EN buske...? Skulle nog rekommendera dig att ha några fler, i alla fall om du tänkt dig göra något mer än bara stoppa direkt i mun.
Beatis
Tack för två bra svar! Är såå sugen på att plantera hallon. Det är det godaste bäret tycker jag. Bra tips om att plantera flera buskar. Jag ska bara försöka se till så jag får plats med så många som möjligt. Vill ju absolut ha mer än att man bara kan plocka och stoppa direkt i munnen. Hur många buskar kan man behöva om man t.ex vill göra lite sylt och lite saft?

Tror ni att det går att plantera några buskar mellan några plommonträd eller blir det för mörkt? Plommonträden är precis bredvid den plats som jag tänkt plantera på, men jag tänkte att om man kan klämma in några buskar mellan så vore det bra.

Om man planterar den närmaste tiden, tror ni att att man hinner få äta några hallon i år då?
octachoron
Jag har ett plommonträd som växer mitt i hallonbuskarna så det går nog att sätta hallon runt plommonträd:-)
Peztis
Det beror ju alldeles på hur soligt där är - hallon vill ha sol! Tänk också på att plommonträd kan bli väldigt stora både på bredden och höjden.

Tyvärr tror jag inte att du hinner få några hallon, i alla fall inte sommarhallon eftersom de är p g nu här i Stockholmsområdet. Hösthallon har jag inga så det vet jag inget om.

Jag har ca 10 sträckmeter med hallon och i år har det givit stor skörd och antagligen är det för att jag för två år sedan grävde upp hela faderullan och gjorde om det, det var helt övervuxet med ogräs och annat.
Just ja, med stor skörd menar jag ca 3 liter.

Men som alltid när det gäller trädgård så plan(t)erar man ju för framtiden, inte för nuet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon