Full version: 100 årig gammal lind
naffa
Vår, över 100 årig gammal lind, har fått väldigt konstiga blad nedtill.

Ser inte ut så högre upp vad vi kan se.

Det är små små utväxter direkt från bladen, upp till 1 centimeter långa.


Någon som vet vad det är?




TAck på förhand.

AM
ingrids
Vet inte heller vad det är men i alla fall en av mina lindar har blad som också ser ut precis så.
Sainty
Det är ett fenomen som skapas av ett kvalster som bosätter sig i bladen när bladen ännu inte är riktigt färdigutvecklade. Det ser inte trevligt ut men är helt ofarligt för trädet och inget att oroa sig över. På hösten ser du bara till att bränna alla fallna löv för att försöka undvika kvalstret nästa år - om du inte vill ha udda blad det vill säga smile.gif
naffa
ok.

Hoppas någon vet vad det är..

Bifogar ett par bilder till

I sin helhet, eller nåja, den får knappt plats i kameran ;-)




Och den drabbade delen



AM

TAck för svar Sainty.
Du hann skriva samtidigt som jag la ut flera bilder.

Någon idé att kapa bort det , hittils, lilla vi ser, omgående?

Eller är hela trädet drabbat, fast vi inte ser det?

AM
Huggorm
Gallbildning, helt ofarligt för trädet. Just den där röda, spetsiga typen är väldigt vanlig på lind. Bara låt det vara, det är naturligt för trädet med sådant.
Huggorm
Phytoptus tiliae är det latinska namnet på denna lilla parasit
ingrids
Kul att få veta - inte för att jag kommer att minnas det. Kan faktiskt inte låta bli att tycka att det ser rätt coolt ut, men jag tycker å andra sidan ofta att gallbildningar gör det.
Gossen Ruda
Nån mer än jag som inte gillar vinkeln på trädets huvudgrenar? Verkar ligga bra till för att kunna fläkas. sad.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 17-07-2011, 17:51) *
Nån mer än jag som inte gillar vinkeln på trädets huvudgrenar? Verkar ligga bra till för att kunna fläkas. sad.gif

Det är nog ingen fara, annars hade det nog hänt någon gång under de gångna snövintrarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon