BigDaddy
Hej

1. Jag ska börja med att fråga om det kan gå att ympa gren från grannens bigaråträd på vildkörsbärsstam?
Vildkörsbär har jag flera stycken & tänkte att det kanske kan gå att ympa på dem.
Dock får de väldigt mkt rotskott. Får väl vara beredd då på att plocka bort alla som kommer.
Hade vart skoj om det gick. Ska isf även ympa in körsbär från mina föräldrars träd.
När är det bäst att göra detta på året?
Har för mig man kan ympa på fågelbär/vildkörsbär, att köpta plantor är det, men hur kan det ej bli rotskott från de köpta då?

2. Skulle vilja ha tips mer på vad jag kan sätta, gärna nu i höst.
Jag har flera olika plommonträd. Tror 3-4st är åkta sorter medan resten nog är vilda.
Jag har vildkörsbär el vad det kallas. Jag vet inte om de är vilda men tippar på det. Smakar gott tycker jag men sambon min tycker sådär.
Har ett äppleträd som inte beskurits bra utan ser helknas ut. Växer så galet det bara går.
Satte ett Riga-Persikoträd i våras.

Funderar på ett äppleträd, bigarå, päron. Vad finns mer ni tycker jag borde ha i busk, men kanske mer trädväg? Frukt tänker jag nu.
*Stintan*
Man kan ju alltid testa om det går. Ympris tar man på vintern och sen ympar man på våren enligt konstens alla regler.
Är du säker på att det är rotskott och inte fröskott? Fåglarna sprider ju kärnor.

http://83.227.252.10/ympning.html

Vad du kan göra åt ditt äppelträd är svårt att säga utan att se en bild.
Huggorm
Får de rotskott är det troligtvis inte fågelbär, utan surkörsbär, prunus cerasus. De går också att ympa på iofs.
BigDaddy
CITAT (Huggorm @ 18-07-2011, 19:27) *
Får de rotskott är det troligtvis inte fågelbär, utan surkörsbär, prunus cerasus. De går också att ympa på iofs.


Kan jag ta reda på vad jag har?
Har ju grävt upp en del från sommarstugan & de måste nog varit fröbildade & inte rotskott för de satt nog inte ihop med andra träds rötter om jag minns rätt.

Sedan har jag ju några på min tomt men de vet jag inte vad det är då jag inte grävt upp dem.

Vad är för & nackdelar med dessa om man ska ympa?

Vad är för & nackdelar oavsett?
De jag har på tomten är goda, svarta bär.
De jag grävt upp från landet har ännu inte fått bär så jag vet inte hur de smakar. Röda är de större träden som står intill & smakar ungefär samma som de jag har på tomten.

Hänger ni med? smile.gif

Men ympa ska jag lära mig!
Ska ympa som bara den tills det funkar i vår. smile.gif
Cilla
Rotskott från våra plommonträd brukar vara körsbärsplommon, prunus cerasifera. De kan sprida sig ymnigt både som buskar och små, ganska vackra träd med tornar och glänsande bark. Lite mindre än kulturplommon, men mycket goda och bra att göra kompotter och annat av. Härdigare träd än många kulturplommon.

Skott av körsbär är frösådder. Körsbär är bra på att frösprida sig i marker som inte är kompakt gräsmatta. Ofta är de hybrider, dvs en slags blandningar.

Själv får jag ett tiotal körsbärssådder per år som blir ganska lika moderträden - moreller på ett ställe, en slags gulröd hybrid på ett annat. Jag tycker det är praktiskt - dels ger jag bort plantor, och dels låter jag dem växa upp så att jag alltid har några unga träd med bär på låga höjder.

Och så har jag en del av tomten mer eller mindre full av körsbärsplommon. I skugga under tall växer de som buskar, på övriga steniga tomten har jag stammat upp dem så att de bildar små träd. Har kommit att tycka mycket om dem sedan de börjat ge frukt varje år. Söta små, kompakta träd som blommar aningen senare än kulturplommonen. Inga problem med hålllbarheten, inget behov av underhållsbeskärning och ändå mängder av frukt. Vackrare kronform än plommon normalt har, glänsande kastanjebrun bark.

Ympning av körsbär och plommon görs lite tidigare på våren än äpple och päron. Jag har bara gjort det ett par gången och jag minns inte ens var i mina trädburr jag satt ymparna! Det var pilligare och lite svårare än äpple tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon