ängsvädd
Jag har fått små gurkörtplantor av en vän. De står o väntar på att planteras ut men jag kan inte bestämma mig för lämplig växtplats.
Måste den ha soligt läge eller klarar den skugga eller halvskugga?
ingrids
Vi hade gurkört hemma på landet och vad jag minns så var den inte förtjust i skugga och hade en påtaglig tendens att själv välja sin växtplats - den spred sig ganska kraftfullt med frö över trädgårdslandet och blev stora ruggar på några år. Är lite benägen att betrakta den som ogräs, vi hade zon 4-5.
ängsvädd
OK - tackar smile.gif Att den sprider sig som ogräs är bara bra - hoppas den kan ta upp kampen med skogsfräken som har invaderat min tomt. Då sätter jag plantorna i soligt läge smile.gif
Manges
Jag har haft Gurkört i både kruka och pallkrage. Båda i soligt läge. De i kruka (ca 5 liters) blev bra men det kändes som de trivdes bättre i pallkragen för där växte de som bara den. De blev en meter höga och säker 50 cm i diameter med enorma mängder blommor som kom i omgångar.

Kul att ha och bjuda på, på salladen eller ett tips är att frysa in dem i isträningar. Ser snyggt ut.
Eva 33c
Fast den är ettårig, så jag tror inte den kan konkurera med etablerat flerårigt ogräs. Det krävs ju lite öppen jord för att fröerna ska kunna gro och bilda nya plantor. Jag har haft den i trädgårdslandet och där kom det väl upp självsådder några år efter att jag sått den själv. Men nu är den borta. Den rent vitblommiga är också fin. Får nog skaffa mig lite nya till nästa säsong...
annikad
Jag har gurkört i halvskugga och där trivs den fint och förökar sig rejält trots all kirskål, brännässlor och annat ogräs som växer där.
Eva 33c
CITAT (annikad @ 04-08-2011, 13:58) *
Jag har gurkört i halvskugga och där trivs den fint och förökar sig rejält trots all kirskål, brännässlor och annat ogräs som växer där.

Oj, vad trevligt det låter smile.gif Och här blir den inte kvar trots tillgång på både näring och öppen jord. Lite orättvist tycker jag...
ängsvädd
Gammal tråd - men jag vill bara tacka för alla svar. Jag får prova lite olika växtplatser och se var den trivs. Roligt att även fjärilarna uppskattar den så mycket smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon