Gröna mormor
HJÄLP! Vad har hänt med mitt japanska körsbärsträd Pruni Kiku-shiadre-zakura. Det har regnat här i Skåne i flera dagar och vi har fått mellan 40 och 50 mm regn. Vid min sedvanliga inspektionsrunda i trädgården upptäckte jag genomskinliga droppar på körsbärsträdet. Först trodde jag att det var vattendroppar, men vid närmare undersökning visade det sig vara geléartade klumpar som sitter vid bladfästena. Vid dom friska bladen är dom helt genomskinliga, medan dom på dom intorkade bladen är mer slemmiga och gula. Kan någon säga mig vad det är och vad jag skall göra?
Huggorm
Gummiflöde kallas det, och är ett tecken på att trädet inte mår bra. Exakt vad det beror på är svårt att säga, det kan variera från fall till fall.
Gröna mormor
Jag skrev tidigare och frågade om vissna blad. Kan det ha något att göra med det? Då fick jag nämligen svaret att det var helt normalt.
Huggorm
Det finns säkert ett samband
Gröna mormor
Trädet står inte alldeles perfekt och jag hade ändå tänkt flytta den till hösten, nu är bara frågan var jag skall placera den. Alternativa ställen är en perennrabatt eller en rabatt med låga buskar. Tar tacksamt emot tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon