Full version: Thujahäck
gunillae
Undrar om någon vet, när är den bästa tiden för att klippa en thujahäck?

confused.gif /Gunilla
Krolliljan
Det beror nog på hur mycket du ska klippa. Vi skulle klippa vår i höjden som den aldrig varit förut ( var 3 m hög på sina ställen)och fick rådet i september av en på plantskolan och i mars av en. Vi väntade till mars och det blev bra. Hur mycket ska du klippa ?för "vanlig" tillsnyggning är ju annorlunda.
gunillae
Tack för ditt svar.
Jag skall klippa den 1 dm (den är nedklippt sedan tidigare, till en höjd på ca 1,5 m) den växer lite ojämt, därför tänkte jag snygga till den igen.
Vill inte att den får frysskador om jag klipper den för sent.
Därför frågade jag.
innocent.gif
Krolliljan
Ja just frysskador var jag rädd för och väntade till i mars. Men en granne jag hade innan klippte alltid sina i september. Vi bor i zon 1 dock.
ALGl
Hej!
Vill man korrigera häckar som växer ojämt kan man ge dem en extra skjuts där de växer dåligt. Jag kom över en långtidsverkande gödselstav som gjorde stor nytta. man sätter ner den i marken så inte näringen far åt alla håll sedan bara väntar man. Kanon.
Huggorm
CITAT (ALGl @ 05-08-2011, 22:42) *
Hej!
Vill man korrigera häckar som växer ojämt kan man ge dem en extra skjuts där de växer dåligt. Jag kom över en långtidsverkande gödselstav som gjorde stor nytta. man sätter ner den i marken så inte näringen far åt alla håll sedan bara väntar man. Kanon.

Och detta mirakelmedel var så bra att du började sälja det själv på www.godselstav.se? flirting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon