Gossen Ruda
Jag har här berättat att jag läst att om man penslar konc Roundup på avkapade trädstubbar så dör stubben och skickar inte upp rotskott och stubbskott. Jag har nu för första gången testat metoden och får tyvärr meddela att det fungerar inte. Jag har dock tidigare borrat och sågat hål i stubbar och hällt i där och det har fungerat. Troligen räcker det inte med mängden som kan sugas upp genom stubbytan. Beklagar om jag lurat någon, borra hål istället.
Huggorm
Medlet har väll spolats bort av regnet och hamnat i grundvattnet i stället...
Gossen Ruda
Synnerligen otroligt.
cato
Efter vad jag hört så måste man pensla på hösten då saven är på väg ner.
September - oktober lär vara rätt tid.
Orkidétjuven
Nu har jag inte varit hemma på ett par år, men finns det ngt bra medel som kan användas för att pensla på stubbar för att undvika rotskott? Här nere använder vi ett preparat som heter Vigilant. Väldigt effektivt och används bla i att kontrollera invasiva arter.
http://www.garden-nz.co.nz/garden-products...pray-gel-3.html
Jan Lindgren
Hej!
Glyfasat är definitivt att föredra framför picloram. Picloram binds inte i jorden och hamnar därför lätt i grundvattnet. Gödsel från djur som ätit växter behandlat med piloram dödar växterna det hamnar på.
MVH
Jan Lindgren
Gossen Ruda
CITAT (cato @ 24-07-2011, 11:28) *
Efter vad jag hört så måste man pensla på hösten då saven är på väg ner.
September - oktober lär vara rätt tid.

Aha, tack. Måste det vara nya snitt då eller går det bra med nysågade nu? Förut när det har fungerat på aspstubbar har det faktiskt varit på hösten-vintern. Man lär sig. smile.gif
fvd
Du kan pröva ecoplug som innehåller glyfosat. Man borrar ett hål och stoppar i pluggen. Jag vet inte vad du har för stubbe men jag fick bort en stubbe från ett dött äppelträd och från oxel. Jag har gjort samma på syren och gamla enar där har det inte hänt något och det är tre år sedan. Jag hade nog för få pluggar när jag väl kommit fram till dessa eller också var det inte starkt nog.. Jag har tänkt att jag skall pröva igen när jag får tid och tillverka egna pluggar med koncentrerad glyfosat i. Jag köpte ecopluggarna på jula.
Gossen Ruda
Ecoplug går säkert bra men de är inte billiga och det här gäller ett par hundra stubbar. biggrin.gif
Orkidétjuven
Hur funkar ecoplugg på fullvuxna träd om man slår i dem?

Andra frågan gäller kopparspik. Hur effektiva är de? Hu rmånga spik behöver man typ per träd?. Hur snabbt dör de? Gäller det alla träd. eller finns det mer motståndiga eller så?
*Stintan*
Det är väl ecoplugg trädmarodörerna använder när dom borrar hål i stammen runt om ranting.gif
Orkidétjuven
Man kan borra och bara hälla in round up med i hålen. Billigare och enklare. Lämnar inga spår, mer än hål. Som man dessutom kan täcka över med en kvist i hålet. Men jag borde kansk evara tyst.... KAnske ger ngn ideer?
*Stintan*
Men det var ju du som frågade, varför gör du det om du redan vet?
fvd
Det undrar jag också jag uppfattade dig så att du ville ha tips. Varför talade du inte om hela problemet från början ? Det är ju inte oväsentligt att det är 200 stycken. Jag har lagt märke till att det ofta är så med dina inlägg att du är svårtolkad. Du pyser ut information så att du får i gång diskussion. Om du är lite tydligare så fungerar kommunikationen bättre. Det kan bli tråkiga missuppfattningar annars.
Gossen Ruda
CITAT (fvd @ 25-07-2011, 10:59) *
Det undrar jag också jag uppfattade dig så att du ville ha tips. Varför talade du inte om hela problemet från början ? Det är ju inte oväsentligt att det är 200 stycken. Jag har lagt märke till att det ofta är så med dina inlägg att du är svårtolkad. Du pyser ut information så att du får i gång diskussion. Om du är lite tydligare så fungerar kommunikationen bättre. Det kan bli tråkiga missuppfattningar annars.

Jag har inte i denna tråd frågat efter råd, jag har meddelat vad mina experiment har visat. Sen kom visserligen goda råd och även om jag inte bett om det är jag tacksam ändå.
*Stintan*
Svaren var nog till Orkidétjuven, iallafall mitt tongue.gif
andersen
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2011, 12:21) *
Jag har inte i denna tråd frågat efter råd, jag har meddelat vad mina experiment har visat. Sen kom visserligen goda råd och även om jag inte bett om det är jag tacksam ändå.

Nej inte behöver du något råd, du är ju expert på giftet.
Orkidétjuven
CITAT (*Stintan* @ 25-07-2011, 10:37) *
Men det var ju du som frågade, varför gör du det om du redan vet?

Vad frågade jag? Jag frågade om ecoplugg funkade bra på fullvuxna träd.
Du svarade det är det trädmarodörer använder typ.
Men jag vet inte om det är effektivt nog och jag såg det inte som ett svar på min fråga. Jag svarade då med... round up med hål i är nog bättre att dölja sina spår.
Men jag fick inget svar på om ecoplugg funkar bra på fullvuxna träd. dvs snabbt och enkelt. Skulle använde det ijobbet, men vill inte få ngra resultat som innebär att jag skulel få gå tillbaka och föröska avliva trädet senare.
Sak samma. blir bara rörigt. sweatingbullets.gif

Mest nyfiken på kopparspik då ecolpugg inte finns här tillgängligt ännu.
Gossen Ruda
CITAT (andersen @ 25-07-2011, 13:08) *
Nej inte behöver du något råd, du är ju expert på giftet.

Om du läser tråden ordentligt upptäcker du att du har fel.

CITAT (Orkidétjuven @ 25-07-2011, 13:19) *
Vad frågade jag? Jag frågade om ecoplugg funkade bra på fullvuxna träd.
Du svarade det är det trädmarodörer använder typ.
Men jag vet inte om det är effektivt nog och jag såg det inte som ett svar på min fråga. Jag svarade då med... round up med hål i är nog bättre att dölja sina spår.
Men jag fick inget svar på om ecoplugg funkar bra på fullvuxna träd. dvs snabbt och enkelt. Skulle använde det ijobbet, men vill inte få ngra resultat som innebär att jag skulel få gå tillbaka och föröska avliva trädet senare.
Sak samma. blir bara rörigt. sweatingbullets.gif

Mest nyfiken på kopparspik då ecolpugg inte finns här tillgängligt ännu.

Det fungerar på träd men tar något år. Beträffande kopparspik har jag en gång inköpt sådana men ännu inte använt. Funderar på att testa men personligen tycker jag att det borde vara större risker för miljön med kopparspik än med Roundup.
*Stintan*
Varför vill man ta död på vuxna träd genom att förgifta dom? Är det inte bättre att hugga ner dom om man vill få bort dom snabbt?

Om man nu inte är en trädmarodör vill säga.
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 25-07-2011, 16:27) *
Varför vill man ta död på vuxna träd genom att förgifta dom? Är det inte bättre att hugga ner dom om man vill få bort dom snabbt?

Om man nu inte är en trädmarodör vill säga.

Orchidétjuven sysslar ju med att hjälpa till att rensa bort ovälkomna element i naturen från Nya Zeeland. Det är säkert bättre att träden dör på rot och sen faller i delar än att fälla ett stort träd som kan slå sönder en hel del i fallet.
Huggorm
Att man kan dräpa träd med kopparspik är, så vitt jag förstår, en myt. Visserligen är koppar giftigt, men inte så giftigt.
Orkidétjuven
Tack Ruda smile.gif

Så då kanske kopparspik inte är så effektivt trots allt.
Tack Huggorm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon