chaplin
fick en potatisblomma i sommar tror dom heter så. en blåblommande på stam. kan man övervintra en sådan? ska den klippas ner isåfall? glad för alla tips. gäller även en hydrangea. confused.gif
Alba
Potatisblomman har jag övervintrat i vanlig rumstemp. och med lysrör ovanför.
Jag klippte inte ner den något och vattnade sparsamt.
Eva i Skåne
Potatisblomman kan du övervintra. Jag har gjort det många gånger ihopa med mina pelargoner, frostfritt och med tilläggsbelysning. Du kan klippa in den lite, men jag tycker det tar tid att få den i blom om man klipper för mycket. Du kan även ta vara på toppskotten du ev klipper av, rota dom och ha i fönsterkarmen över vintern.
chaplin
tack för era svar
renate
Jag har övervintrat min hortensia,hydrangea tillsammans med pelargonerna.Frostfritt och medbelysning nov dec.plus att det finns ett fönster mot söder i fd pannrummet.I år köpte jag även en röd och en vit.Ska ta stickling av den blå.
[attachment=63489:2011_06_...024x768_.jpg] övervintrat hortensia.
Eva i Skåne
Jisses. Här har Alba och jag svarat gällande potatisblomma, men hydrangea är en hortensia. duh.gif
Jag pm:ar Chaplin. Det kan ju bli fel annars.
chaplin
ok har sett dom 2 senaste svaren + pm.Tack thanks.gif va gulligt att göra mig uppmärksam . ha det så gott bland blommor o blader
renate
CITAT (chaplin @ 02-08-2011, 21:28) *
ok har sett dom 2 senaste svaren + pm.Tack thanks.gif va gulligt att göra mig uppmärksam . ha det så gott bland blommor o blader

Jag svarade bara på hortensia,har ingen potatisblomma.
Pimienta
Hej,
såg att ingen svarat det alternativ som jag brukar göra. Jag är lyckligt lottad och har en jordkällare. jag brukar ställa ned min potatisblomma i jordkällaren och "glömma bort den" under vintern, om jag kommer ihåg vattnar jag lite försiktigt vid jul. Men det är ju becksvart i jordkällaren och jag har ingen belysning åt den. Den vissnar såklart ned helt och ser nästan död ut, men när jag tar fram den och ställer ljust och svalt i slutet av jan/början på feb och börjar vattna den så kommer det masssor av nya fina blad och skott!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon