kamilenski
Det växer fritt ute på fältet. Vet varken vad det är eller hur få det att växa på tomten.
Tips?
*Stintan*
Bolltistel. Du kanske kan få gräva upp en planta, annars brukar det finnas plantor att köpa i plantskolan på våren.
Ålgryte
Du kan också ta reda på fröna och så dem. Jag har för mig att den har en djup pålrot som inte tycker om att flytta... Hos mig sprider sig Bolltisteln själv. Tycker den är fin med sina blå bollar yes.gif
Eva 33c
Ett alternativ till är att du plockar lite fröer sen. De ser ut som små kvastar och lossnar lätt ifrån bollen när de är mogna. Du kan spara dem till våren och sen så dem ute eller inne i en kruka. De brukar gro snabbt och lätt utan behov av kallperioder. Det finns lite olika arter av bolltistel, echinops, som dels har lite olika färger på bollen (blå, vit, grå i olika nyanser) och blir lite olika stora. Den på din bild har ju inte slagit ut än så jag vill inte uttala mig om arten...
Peztis
En liten varning!!!!

Om du plockar fröer och rensar dem, använda handskar!!! Jag satt och rensade mina fröer och sedan hade jag fingrarna fulla med små-små-små hullingar som höll på att driva mig till vansinne!

Kolla runt på marken runt plantan (men äbven en bit ifrån då den sprider sig lätt), det kan finnas små plantor där och då är de lätta att flytta. Gräv dock djupt så att inte pålroten skadas.

En häftig växt som humlonra ääääälskar och den är ståtlig på rätt ställe. Min blir riktigt hög, förra året tror jag nästan den var uppåt 150 cm. Den är lätt att odla, den är väldigt anspråkslös men man får tänka till vart man vill ha den. Plantera den inte utmed ett ställe där du går ofta för bladen är taggiga de med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon