Full version: Kapad klematis
mari_tres
Har flera klematisar som har dött, vissnesjuka var min första gissning tills jag såg att de var kapade, helt av, ca 15 cm från marken.
Eller ja, döda är de ju faktiskt inte, det kommer nytt grönt nerifrån, men de kommer väl inte hinna blomma nåt iår. Blir så ledsen och vill veta om jag kan göra nåt.

Kan det vara tvestjärtar? Det är min enda gissning än så länge sad.gif
octachoron
Kaniner brukar kapa viticella-klematis här fast det är på vintrarna.
mari_tres
De enda kaniner som finns häromkring sitter i bur, tack och lov =)

Det är alltså förvedade stjälkar, inte gröna mjuka skott som har blivit kapade så sniglar och larver går nog bort. Om det inte var träddödarlarven jag hittade häromdagen och gick iväg med... skulle den kunna vara boven? Vet inget om den mer än att den låter läskig *s*
Finn Klematis
Hej!

Det låter som om Din man varit ute med trimmern.

Finn.
mari_tres
Njä, trimmern stämmer inte heller. Klematisarna står likssom inne bland andra växter som är helt oskadda.
Klematisarna som är kapade står utspridda i olika rabatter och det är bara de som är skadade.

Här är en av dem...
Azur
Tvestjärt och träddödare kan du i alla fall avskriva direkt.

Hare, kanske?
mari_tres
Hare har jag aldrig sett här, inte ens spår av. Bor i ett bostadsområde. Rådjur finns däremot men det känns inte som deras verk.
Red Top
En tanke. Har ni haft kraftig blåst? Om ni har haft stormbyar och klematisen är fäst vid stödet, men hänger löst, kan blåsten nog slita av stammarna när den tar tag i bladmassan på klematisen. Det ser ju inte gnagt ut, utan snarare avskuret/avslitet.
arners
CITAT (Red Top @ 28-07-2011, 00:42) *
En tanke. Har ni haft kraftig blåst? Om ni har haft stormbyar och klematisen är fäst vid stödet, men hänger löst, kan blåsten nog slita av stammarna när den tar tag i bladmassan på klematisen. Det ser ju inte gnagt ut, utan snarare avskuret/avslitet.





Det är Rådjur jag har själv bevittnat när de mumsat i gryningen de älskar blommorna tydligen?
CillaM
Rådjuren äter i princip bara det gröna, inte det förvedade. Det där ser ut att vara en sekatör, eller en hare som varit i farten. Lustigt förresten, jag har en liten klematis som ser ut som "kom o hjälp mig", den har i flera år varit "skyddad" med hönsnät runt ett äppelträd. Varje år har rådjuren varit där o ätit. För ca 1 månad sedan gav jag upp o tog bort nätet. Tror ni inte att clematisen får vara ifred?! Inte ett rådjur har varit på den! Trots att jag har mamma o baby drällande här ständigt ohmy.gif
gunsta
Hej !
Flera av mina klematisar var 'kapade' precis som din, detta var dock tidigt i våras och jag är helt säker på att det var sork (åkersork) eller möss som stod för den bedriften. Att jag är säker på det beror på att de klematisar som var täckta med löv o dyl var de som blev drabbade.

Vänligen Gunstagubben
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon