Gossen Ruda
Nu fröar björkarna. Vingade frön och hängefjäll fyller luften, lägger som överallt och är allmänt besvärliga. Grrrrr.
*Stintan*
Snacka om problem! biggrin.gif
Huggorm
Inga problem, de blåser snart bort. De som kommer in i huset försvinner vid nästa dammsugning.
Jultorpet
CITAT (Gossen Ruda @ 30-07-2011, 12:46) *
Nu fröar björkarna. Vingade frön och hängefjäll fyller luften, lägger som överallt och är allmänt besvärliga. Grrrrr.


Håller med!
Gossen Ruda
CITAT (Huggorm @ 30-07-2011, 21:07) *
Inga problem, de blåser snart bort. De som kommer in i huset försvinner vid nästa dammsugning.

Icke. Dels så fastnar de i några mattor och sen behöver jag en ny dammsugare för lagren har gått på den nuvarande. Jag har behövt köpa en ny i ett par månader och förmodligen dröjer det ett par månader till. smile.gif
Huggorm
CITAT (Gossen Ruda @ 30-07-2011, 23:05) *
Icke. Dels så fastnar de i några mattor och sen behöver jag en ny dammsugare för lagren har gått på den nuvarande. Jag har behövt köpa en ny i ett par månader och förmodligen dröjer det ett par månader till. smile.gif

Vad gör du med dammet just nu då? Låter det samlas i råttor och håller som husdjur?

andersen
Dammsugare är överskattade, det går lika bra med sopborste! och mattor piskar man.
HelénE
Håller med, just nu vill jag helst kapa varenda björk i min närhet.

Hängena flyger och far och sen blåser det ner massvis av småkvistar hos mig. Städade av ena uteterrasen i torsdags, nu ser den lika illa ut igen, full med massa kvistar.

Och kvistarna fastnar i hundens päls (långhårig collie), så flera gånger om dagen måste jag trassla ut nån kvist ur pälsen på honom.

Dessutom nu är det så torrt så nu börjar de gulna och tappa blad som också far omkring.

Nå egentligen gillar jag mina björkar, men just nu visar de sig från sin sämsta sida.

Helén
CillaM
CITAT (Huggorm @ 30-07-2011, 21:07) *
Inga problem, de blåser snart bort. De som kommer in i huset försvinner vid nästa dammsugning.


tummenupp.gif
Monaxe
Är också hjärtligt trött på alla björkar, mest pga av att dammen ser ut som gröt på vattenytan.

Står och håvar upp björkfrön flera gånger om dan, men det ser snabbt lika fultl ut igen!Men det måste väl ta slut snart...
Huggorm
Jag hävdade en gång här på forumet att björkar var mest lämpade för skogen, men då fick jag raskt mothugg rolleyes.gif
HelénE
CITAT (Huggorm @ 31-07-2011, 21:41) *
Jag hävdade en gång här på forumet att björkar var mest lämpade för skogen, men då fick jag raskt mothugg rolleyes.gif

Jag håller faktiskt med. Sen vi flyttade in här har 6 stora tagits ner, men det är mest björkar och tar jag ner alla så ser det lite väl kalt ut (13 återstår). Dessutom så kan nästan inga fällas på enkelt sätt utan måste ha nån som klättrar och tar dem bit för bit och det kostar en del.
Dessutom bor jag i skogen så det finns gott om dem runt om.

Men kvisteländet skulle man i alla fall slippa om det inte fanns några på tomten.

Helén
*Stintan*
I stan slipper man såna problem whist.gif
ingrids
Bor på en utfylld sankäng. Björkarna i grannskapet förblir gröna oavsett torka och en farbror jag talade med sa att marken riskerade att bli vattensjuk om de höggs ner. Försöker tänka på det när jag rensar bort småplantor och storbjörken snor sista kvällssolen ...
malcolm
Minns när förra grannen hade ett gäng fullstora björkar vid tomtgränsen utåt gatan, då kunde bilen vara helt gul ibland och man fick en skur av björkfrön rakt i ansiktet när man satte på cupéfläkten. Sedan sågade han dock ner träden och det blev lugnt på pollen- fröfronten.
HelénE
CITAT (*Stintan* @ 01-08-2011, 09:45) *
I stan slipper man såna problem whist.gif

Riktiga STAN kanske men när jag bodde i lägenhet på Lidingö, i ett ganska tättbebyggt område så hade jag en jättebjörk precis vid balkongen och en på andra sidan vid köket.

Hela huset var gult inne på våren om man vädrade och sen i augusti så var det lika fullt av bruna frön.

Trots att jag var ordförande i föreningen sista åren lyckades jag inte bli av med det eftersom det var några trädkramare med i styrelsen. Jag funderade ofta på kopparspik på den tiden devil.gif

Och de står fortfarande kvar...

Jag gillar björkar egentligen, men ärligt så passar de bäst i skogen.

Dricker massa vatten gör de också, och jag har inte en vattensank tomt. Har man det så är ju björkar till nytta men hos mig är de mest till besvär.

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon