Full version: Halloweenpumpor
Rossi
Hej! I våras sådde vi några frön till Halloweenpumpor och de har växt så det knakar. För 10 dagar sedan skörde vi den första och den vägde drygt 13 kilo!! Nu till min fråga: Hur ska vi förvara denna pumpa så att den håller till november ...? Faktum är att den redan har börjat att ruttna - efter bara 10 dagar.

Tacksam för tips!
Åsa, mälardalen zon 2
Om den börjat ruttna kan du inte förvara den alls, ät upp den. Pumpor SKA sitta kvar tills risken för frost blir alltför stor är för tidigt skörda nu, skalet måste få chans hårdna och blit tjockt. Man måste vara försiktig vid skörden skador på frukten kan få den att ruttna. Efter skörd läggs pumpan varmt och torrt så skalet hårdnar ännu mer.
Rossi
OK, tack. Jag förstår att jag inte kan förvara den som har börjat att ruttna men det finns fler pumpor som är på väg att mogna. Så du menar att jag inte ska skörda dem trots att de har blivit orange och ser "färdiga" ut i trädgårdslandet?
Åsa, mälardalen zon 2
Nej de är inte klara för skörd trots de är orange, varken smak eller skal är moget även om de skiftat färg. Ju längre de kan sitta kvar på plantan desto bättre både vad det gäller smak och lagringsegenskap.
Rossi
OK, toppen! Då vet jag. Tack för din hjälp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon