Jonnte
Hej.

Först ska jag säga att jag är ny, ny på "forat" och relativt ny med örter i stort och ny på
Mynta i synnerhet. Odlar i kruka på uteplats. Myntan är av okänd sort, hette bara mynta när jag köpte den.

Har haft den i sommar och gjort mig en del mojitos, har plockat den lite dåligt har jag insett för den är mest lång och ranglig nu.

Så till problemet, för ett par veckor sen fick den först en vit, mjölig beläggning på bladen, som jag bara ignorerade. Sen blev bladen krusiga och nästan rullade ihop sig, med gula fläckar, löss förstod jag det som. Helt enkelt mådde den risigt. Läste lite på nätet och behandlade först med mjölk som fick bort den vita beläggningen och körde nu senast med såpavatten för att knäcka lössen. Samt att jag plockade bort alla skadade infekterade blad. Nu är det ingen vacker syn kan jag säga, men det kommer lite nytt i botten.

Frågan lyder, kommer den hämta sig? Blir det några fler mojitos? ;-)

Jag inser ju att jag lätt kan hytta åbäket i tunnan och köpa ICAs snabbvariant till resten av mojitosarna :-). Men jag skulle så gärna se att jag vann över krypen. Är det nått mer jag kan göra nu eller är det bara spänning och förväntan som gäller nu eller?

Tack för råd och stöttning :-)

*Stintan*
Klipp ner den så kommer det nytt men se till att den får jämn vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon