Full version: Mina frösådda almar
Gåsis
Här i Östersund finns ett buskage som nog måste vara planterat av någon inlåning söderifrån. Där växer både alm, hassel och fläder glatt. Lustiga val i en offentlig plantering så här långt norrut. Jag har iaf tagit frön från almen som blir så vacker, liten och knotig här uppe. Nu har dom grott men hur gör jag bäst för att övervintra dom små? I grus, i kruka, i jordkällare eller andra förslag?

Det här inlägget var rakt plankat från AoT, här kan jag ju tillägga att jag har närmare miljonen almar men proviniens från norr till söder. Tack snälla ni som sänt fröer till min almskog. Men så gott underlag ska väl ändå några klara vintern.

/Åsa
Erland
Om du har något svalt rum eller annat utrymme kan du övervintra dem där. När dom fällt bladen så gör det ju inget om de står i mörker. Det bör nog helst inte vara varmare än 10-12 grader och gärna lägre men frostfritt.
Huggorm
De skall överleva även utomhus, om de bara invintrat riktigt. Gräv gärna ner krukorna, så inte jorden står och tinar och fryser om vart annat i dagsmeja.
Gåsis
Efter att här fått reda på att almen gärna frösår sig har jag till häpna blickar från Östersunds fotbollslag och landslaget i längdskidor ålat mig genom ett helt, stort offentligt buskage... Lite röda kanske kinderna blev. Där fanns inte en enda frösådd Alm. Därför tror jag kanske att första vintern kan vara lite kärv för dem här i zon 6. Men om dom får vintra in ute o sen bo i frostfri jordkällare kanske vore bättre än att bara klämma ut dem i stugan där zonen dessutom är 7.

/Åsa
Huggorm
Det tror jag blir utmärkt. Alm verkar ha lätt för att invintra, jag har en som jag tagit in i januari två år i rad nu, och den invintrar i juli när den tycker den har gjort sitt för året. Den står alldeles bladlös nu i sommarvärmen.
Gåsis
Tack! Då blir det norrlandshöst och jordkällare.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon