Full version: Svart aronia
Whiskuchi
Vi vill ha en inte allt för starkväxande häck, den ska klara att vi glömmer beskärning ett år utan att växa oss över huvudet. Antingen en som är lätt att beskära dvs utan för tjocka grenar, eller en som inte blir så överväldigande stor friväxande, max 1,5 meter och gärna ganska smal. Skulle svart aronia funka? Grannen har måbär men den är sanningen att säga ganska trist och risig. En annan granne har liguster men den har visst giftiga bär? Aronians bär är ju till och med nyttiga om än kanske inte så tilltalande för barnen direkt från busken.
Ann i Göteborg
Hej

Svartaronia uppfyller alla dina krav förutom smalt växtsätt. Den blir gärna 1,5-2 meter bred friväxande. Du kan hålla den smal genom att korta in sidogrenar. Svartaronia är en av mina favoritbuskar då den även har vackra blommor på våren och fantastisk höstfärg samt är mycket frisk. I min smak mycket finare än liguster och måbär men till dessas fördel är att de är lättare att formklippa.

Whiskuchi
Det är helt ok att klippa in den, hur ofta bör den klippas för att hålla sig någorlunda smal (helst inte mer än en meter)? Går det att hålla den såpass smal utan att den blir ful?
Whiskuchi
Jag puttar skamlöst upp min tråd, går det att klippa ner aronian så den håller sig runt en meter bred och 1,5 meter hög utan att den ser för bedrövlig ut? Och, om man klipper ner den, får man bär på den ändå?
Gossen Ruda
CITAT (Whiskuchi @ 30-08-2011, 09:58) *
Jag puttar skamlöst upp min tråd, går det att klippa ner aronian så den håller sig runt en meter bred och 1,5 meter hög utan att den ser för bedrövlig ut? Och, om man klipper ner den, får man bär på den ändå?

När jag kollar i min beskärningsbok uppfattar jag det som att det borde gå bra. Den tillhör den grupp av buskar som är ganska svagväxande och som normalt inte behöver beskäras. Däremot går det givetvis att korta in skotten. Den buske som jag planterade vid sommarstugan förra året är sån. Dvs, den har knappt växt något i år. smile.gif
Eva 33c
När jag tittar ut på min aronia häck som fått växa helt fritt under mång många år, så är den nog 3 meter hög nu, skulle tro att det är sluthöjd. Men den är högre än bred, alltså ganska smal trots sin höjd. Och just nu dignar den av bär. Nästa år ska jag ta ner den helt och "börja om" för att sedan försöka hålla den mer lagom. Jag har sett den som årligen klippt häck i flera bostadsområden här i kring, den tillåts bli ungefär runt metern hög och det verkar bli en del blommor och bär ändå.
Gossen Ruda
Knepet är nog att inte klippa alla skott samtidigt.
Whiskuchi
Långsamväxande alltså, perfekt! Det är oxel runt resten av tomten och den sticker iväg med någon meter per år :-o
Whiskuchi
Det är inte dags att sätta häcken riktigt än men vi kan ju fixa till jorden så länge! Hur vill aronia ha det? Överst är det ganska tung jord som gärna fastnar på spaden men alla åkrar i närheten är steniga så jag tror det är ganska väldränerat en bit ner i marken. Gödsel? Barkmull? Torv?
Whiskuchi
Förresten, är det här aronia?
Eva 33c
Nog tycker jag det ser ut som aronia, jag har ingen bra bild på min. Kan kanske ta en i morgon. Jag vet inte vad som rekomenderas för aronia, men min växer i lerjord, en fd liten åkerlapp. Och det har ju gått bra hittills...
Såg att det fanns en liten artikel om aronia på odlas första sida just nu. Den jag har som häck är E-plantor men utan sortnamn. De nyare sorterna verkar bli lägre än min, vilket passar dina önskemål.
Whiskuchi
Då skulle jag kunna norpa några bär (den växer utanför ungarnas dagis) och prova på smaken wink.gif
Jag tror vi tar en mer högväxande sort, hellre att vi får hålla tillbaka häcken än att den inte riktigt når upp till den höjd vi önskar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon